همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به همراه جمعی از مدیران و محیط‌بانان این اداره کل از تالاب بندعلیخان در جنوب ورامین و در حاشیه کویر بازدید کرد.

به گزارش مهر،  کیومرث کلانتری در حاشیه این بازدید گفت: تالاب بندعلیخان یکی از اکوسیستم‌های بکر و ارزشمند شهرستان ورامین محسوب می‌شود که در حال حاضر آبگیری شده و حیات مجددی در آن جریان یافته است.

وی با بیان این که هم اکنون حدود ٦ هزار هکتار از این تالاب آبگیری شده است، افزود: این تالاب بهترین فرودگاه برای پرندگان آبزی و کنار آبزی است که می‌تواند یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های جانوری باشد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که در روز تالاب‌ها باید به قدر و منزلت تالاب‌های کشور به‌خصوص تالاب‌های مستقر در میانه کشور و حواشی کویری توجه بیشتری داشته باشیم گفت: این امر باعث می‌شود که پایداری اکوسیستمی بیشتری در این مناطق و مناطق مرکزی کشور ایجاد شود.

کلانتری ادامه داد: تالاب‌ها و کوه‌ها جزو مظلوم‌ترین اکوسیستم‌های کشور هستند که عمدتا مورد تعرض و تخریب قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تالاب بندعلیخان در داخل منطقه حفاظت شده کویر استان تهران  قرار گرفته و یکی از زیستگاه‌هایی است که از دست‌اندازی و تخریب مصون مانده است.

کلانتری در پایان با تاکید بر این که مشکل اصلی این تالاب کمبود آب و تامین حق‌آبه آن است اظهار امیدواری کرد تا با همکاری وزارت نیرو، تامین حق‌آبه مناسب این تالاب و اکوسیستم ارزشمند که می‌تواند خدمات بسیار شایانی را برای کاربری‌های اطراف فراهم کند، به بهترین شکل محقق شود.

تالاب بندعلیخان در جنوب ورامین و در حاشیه کویر قرار دارد که در سال‌های پیش محل زمستان‌گذرانی پرندگان بسیار زیادی بود که متاسفانه به دلیل تامین نشدن سهمیه آب از رودخانه شور و شیرین با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

برچسب‌ها