گروه حوادث: 30ساعت گروگانگیری مسلحانه در داخل بانک «آلتاگراسیا دی اوریتیوکو» ونزوئلا، هنگامی پایان یافت که پلیس به گروگان‌‌گیرها اجازه داد بعد از آزادی 47 گروگان، همراه با 5 گروگان‌ دیگر خود با آمبولانس فرار کنند.

ظهر دوشنبه گذشته، با گزارش گروگانگیری مسلحانه‌ای در بانک آلتاگراسیا دی اوریتیوکو در ایالت بانکوی ونزوئلا، تیم‌های ویژه‌ای از پلیس، بانک را به محاصره درآورده و گفت‌وگو با گروگانگیران را آغاز کردند.

در همان لحظات اولیه مشخص شد گروگانگیران هنگامی که با انگیزه سرقت قدم به محوطه بانک گذاشته‌اند، ناگهان با چند مأمور پلیس که به‌طور اتفاقی برای انجام کاری به بانک آمده بودند، مواجه شدند.

آنها که همگی جوان بودند و بین 20 تا 30 سال سن داشتند، با دیدن پلیس، در حالی که بسیار مضطرب و عصبی شده بودند، اقدام به گروگان گرفتن تمامی مشتریان و کارمندان بانک کردند.

در حالی که وحشت تمامی بانک را فرا گرفته بود، 4 گروگانگیر در نخستین لحظات اعلام گروگانگیری، وقتی با حضور مأموران ویژه پلیس که بانک را به محاصره درآورده بودند روبه‌رو شدند عصبی‌تر شده و تهدید کردند درصورت حمله مأموران پلیس، با اسلحه و نارنجک‌های دستی‌ای که همراه دارند، تمامی گروگان‌های خود را به قتل می‌رسانند.

در این شرایط بود که گفت‌وگو برای آرام کردن گروگانگیران و آزادی گروگان‌ها که تعداد آنها بین 30 تا 50 نفر برآورد می‌شد ‌آغاز شد.

پلیس از گروگانگیران خواست تقاضاهای خود را مطرح کنند. 5 مرد جوان نیز تنها خواسته‌ای را که مطرح کردند این بود که پلیس اجازه دهد آنها همراه با چند نفر از گروگان‌ها از منطقه فرار کنند.

اما وقتی که این درخواست گروگانگیران پذیرفته نشد، آنها تا 30 ساعت بعد که تقاضای آنها از سوی مسئولان پلیس فراهم شد دیگر تماسی نگرفتند.

در طی این مدت، گروگان‌های وحشتزده، از پشت شیشه‌های بانک با نوشته‌هایی به خانواده‌هایشان درباره وضعیت خود اطلاع می‌دادند یا آنکه با تلفن‌های همراه خود با خانواده‌شان صحبت می‌کردند.

پایان گروگانگیری

شامگاه سه‌شنبه، گروگانگیران  با آزادکردن یکی از گروگان‌ها به‌دلیل وضعیت وخیم جسمی‌اش، اعلام کردند درصورتی که پلیس به درخواست آنها عمل نکند هر 20دقیقه یک گروگان خود را به قتل می‌رسانند، بنابراین پلیس با طراحی نقشه‌ای وانمود کرد تسلیم خواسته آنها شده است.

به این ترتیب یک آمبولانس در اختیار مردان مسلح قرار گرفت و آنها همراه با 5 گروگان خود که داوطلب شده بودند در مقابل آزادی بقیه گروگان‌ها همراه آنها بروند، از بانک خارج شدند و دقایقی بعد 4 مرد مسلح سوار بر آمبولانس به سرعت دور شدند.آمبولانس هنوز فاصله زیادی را طی نکرده بود که مأموران یکباره شبیخون زدند اما در حالی که  احتمال می‌رفت گروگانگیران گروگان‌های خود را برای مقابله به مثل، به رگبار ببندند، گروگانگیران اسلحه خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شدند.

به این ترتیب ماجرای گروگانگیری 30 ساعته بدون هیچ‌گونه خونریزی پایان یافت.

آنها قهرمان بودند

«کابوس شبانه پایان یافت» این را « ادواردو مونیوت»، فرماندارایالتی می‌گوید.

او می افزاید: من از 5 گروگان که قهرمانانه داوطلب شدند تا همراه گروگانگیران بروند تشکر می‌کنم و اقدام آنها را می‌ستایم.

در همین حال« رامون رودریگرز چاسین» وزیر دادگستری ونزوئلا گفت: مردان مسلح 20 تا 30 ساله بودند و همگی به مواد‌مخدر اعتیاد داشتند، که این موارد باعث شده بود تا موقعیت بسیار خطرناک باشد.

«خوان کارلوس گیل» یکی از گروگان‌های آزاد شده به خبرنگاران گفت: آنها تنها در یک مورد به سمت یکی از مأموران حفاظتی بانک که قصد فرار داشت شلیک کردند اما به جز آن مورد، رفتارشان با ما خوب بود.

وی افزود:آنها در ابتدا عصبی و وحشتزده بودند اما وقتی بعد از گذشت 5 یا 6 ساعت روحیه خودشان را بازیافتند، با ما صحبت کردند و گفتند به هیچ‌وجه به ما شلیک نخواهند کرد، آنها به صورت داوطلبانه گروگان‌ها را آزاد می‌کردند.

«ونسا ساودرا» یکی از گروگان‌هایی که به صورت داوطلبانه حاضر شد با گروگانگیران همراه شودنیز در مصاحبه‌ای با رادیو گفت: او و سایر گروگان‌ها هرگز نمی‌خواسته‌اند آسیبی به جوان‌های گروگانگیر برسد.