نواب حسینیمنش در گفتوگو با ایسنا، در مورد "معاینه فنی ویژه" خودروها گفت: در حال حاضر معاینه فنی معمولی و برتر در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام میشود اما چندی پیش معاون حمل و نقل در جلسههای متعدد پیشنهاد دادند که معاینه فنی ویژه که مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است در صورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام شود.
حسینیمنش گفت: بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش مییابد.در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور ۲۵۰۰ Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودروهای هیبریدی قرار میگیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است.
حسینیمنش در پاسخ به این سوال که چند درصد خودروهای پایتخت میتوانند این معاینه فنی را بگذرانند؟ گفت: در معاینه فنی ویژه نیازمند شرایط خاص هستیم. چرا که باید کاتالیست اصطلاحاً زنده باشد؛ یعنی اینکه اگر کاتالیست حتی نیمسوز باشد نمیتواند حدود مجاز را پاس کند و حتماً باید کاتالیست نو باشد و به همین دلیل احتمالاً درصد زیادی از خودروها نمیتوانند معاینه فنی ویژه را پاس کنند، اما از آنجایی که شهرداری تهران در نظر دارد برای معاینه فنی ویژه تخفیفهای خاصی را اعمال کند، افرادی تمایل به معاینه فنی ویژه خواهند داشت، اما این به معنای حذف معاینه فنی معمولی و برتر نیست و مالکان در صورت تمایل میتوانند یکی از این سه روش را استفاده کنند.
او با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیطزیست در حال نهاییکردن حدود مجاز است، گفت: سازمان محیطزیست پس از تصمیمگیری حدود مجاز را به شهرداریهای کشور ابلاغ میکند و شهرداریها نیز بنا به شرایط جوی و اقلیمی خود، حدود را انتخاب میکنند. مثلاً در تهران معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه ایجاد میشود که مالکان در صورت صلاحدید میتوانند برای بهرهمندی از تخفیفات یکی از این سه مدل را انتخاب کنند.