سید جعفر تشکری هاشمی، گفت: «در صورت تصحیح رفتارهای ترافیکی، اقداماتی نظیر اصلاحات هندسی و گسترش زیر ساختها تاثیر بیشتری بر بهبود معضل ترافیک بر جای خواهد گذاشت.»
او توسعه فرهنگ ترافیک و تقویت زیر ساخت های حمل و نقل را لازم و ملزوم یکدیگر خواند و افزود: «با بهبود رفتارهای ترافیکی در جامعه حتی بدون گسترش بسترهای حمل و نقلی شاهد بهبود نسبی ترافیک خواهیم بود، اما صرفاً رشد شبکه معابر بدون توسعه فرهنگی سبب افزایش بینظمی در تردد خواهد شد.»
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اصلاح زیر ساخت های حمل و نقل امری ناگهانی نیست که با تمرکز روی آن بتوانیم یک باره ترافیک را در تمامی ابعاد آن بهبود دهیم، گفت: «به این منظور باید پیش از اصلاحات ترافیکی اصلاح فرهنگ ترافیک در جامعه صورت پذیرد.»
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه رفتار و منش هر قوم و ملتی نشان دهنده فرهنگ آن جامعه است، اضافه کرد: «رفتارهای ترافیکی ما بخشی از زندگی ما محسوب میشوند و نشان از منزلتمان دارد. از این رو در استفاده از ابزارهای ترافیکی و خودرو باید طوری رفتار کنیم که زیبنده پیشینه و سابقه فرهنگیمان باشد.»
او با اشاره به نقش بازدارندگی تنبیه های سخت در ارتقای فرهنگ ترافیک گفت: «تمامی اقشار جامعه به صورت یکسان آمادگی ذهنی پذیرش آموزههای ترافیکی و برقراری انضباط در جامعه را ندارند و از این رو برای حفظ حقوق شهروندی باید قوانین بازدارنده و مقررات سختگیرانه به مورد اجرا درآید، همان طور که در کشورهای پیشرفته نیز به صورت جدی اعمال میشود.»
او با بیان اینکه قوانین رانندگی موجود نقش موثری در بازدارندگی از ناهنجاریهای ترافیکی ندارند، تصریح کرد: «متاسفانه هم اکنون شاهد لجام گسیختگی در وضعیت فرهنگی و ضعف فرهنگ ترافیک جامعه هستیم که از این رو بازنگری جدی در قانون و اجرای دقیق و کامل مقررات ضرورت دارد.»