به گزارش همشهری، تداوم سیر صعودی قیمت حاشیه بازار خودروهای داخلی از قبل تعطیلات اخیر تا دیروز به معادله چند مجهولی تبدیل شده که سکوت خودروسازان و دستگاههای متولی تنظیم بازار و شوکه شدن فعالان بازار خودرو را بهدنبال داشته است. بررسی قیمت حاشیه بازار خودروهای داخلی در یک هفته گذشته نشان میدهد قیمت این خودروها از ۸تا ۲۱.۲۱درصد و بهطور میانگین ۱۳.۵درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به دنا پلاس به میزان ۲۱میلیون تومان و کمترین افزایش قیمت مربوط به پژو ۲۰۰۸مشکی با ۸درصد بوده و در گروه خودروهای رده قیمتی پایین نیز انواع پراید، تیبا و پژو رکورددار رشد قیمتها بوده است.
- شوک قیمتی به بازار خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در گفتوگو با همشهری اعلام کرد: قیمت همه محصولات تولید داخل سایپا و ایرانخودرو در طول یک هفته گذشته بین ۵تا ۲۱میلیون تومان افزایش یافته که میزان افزایش قیمتها با توجه به قیمتهای قبلی این خودروها در بازار متفاوت بوده است. به گفته او، تعداد خریداران در بازار خودرو بهشدت کم شده اما روی کاغذ شیب افزایش قیمت تندتر شده و در برخی مواقع قیمتها روزانه و حتی ساعتی تغییر میکند.
سعید مؤتمنی با تأکید بر اینکه جهش قیمت خودروها در بازار آزاد بعد از تعطیلات اخیر تندتر هم شده، افزود: افزایش قیمت خودرو باعث شوک به فعالان بازار شده و همه از این شیوه گرانی بیدلیل تعجب میکنند. وقتی با نزدیک کردن قیمت خودرو به نرخ حاشیه بازار، نبض بازار خودرو بدون هیچ نظارتی در اختیار خودروسازان قرار گرفته، نمیتوان انتظاری بیش از این داشت. او پرسید: مشخص نیست که مدافعان خروج شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر مبنای قیمتهای حاشیه بازار به چه دلیل در مقابل توقف عرضه و سونامی گرانی خودرو در بازار سکوت کردهاند. مؤتمنی حمایت بیچون و چرا از خودروسازان را عامل افزایش قیمت اخیر خودرو در بازار تقاضای خودرو دانست و در مورد چگونگی تعیین قیمت خودرو در بازار گفت: واقعیت آن است که خودروسازان بازار را به گروگان گرفتهاند. اگر قیمت ارز افزایش یافته، تحریم یا مشکل جدیدی برای تولید و عرضه خودرو ایجاد شده یا خودروسازان کیفیت و آپشن محصولاتشان را افزایش داده بودند شاید این شیوه افزایش قیمت قابل توجیه بود.
- افزایش قیمت خودرو با فروش ویرایشی
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو، نمایندگیهای شرکتهای خودروساز را عامل بیثباتی در بازار خودرو دانست و افزود: نمایندگیهای رسمی فروش، سخنگوی شرکتهای خودروساز هستند. بعد از آنکه فروشی کارتکسی خودرو در این نمایندگیها ممنوع شد، آنها با تغییر نام این شیوه فروش به فروش «ویرایشی» خودروهای داخلی را به نرخ ۲میلیون تومان کمتر از بازار آزاد با موعد تحویل ۱۰تا ۱۵روزه به مشتریان تحویل میدهند و به این شیوه پایه قیمت خودرو در بازار آزاد را تعیین میکنند.
مؤتمنی تاکیدکرد: طی یک هفته گذشته چه اتفاقی افتاده که قیمت پراید ۱۱۱از ۳۸به ۴۴میلیون و پراید ۱۳۱از ۳۶به ۴۲میلیون تومان افزایش یافته است. واقعیت آن است که عرضه خودرو کم شده، خودروسازان قیمتهای پایه خودرو را در بازار بالا برده و هیچ نظارتی بر تولید، عرضه و قیمت خودرو وجود ندارد. این شرایط موجب شده تا حتی افزایش ۵تا ۱۰میلیون تومانی قیمت یک روزه برخی خودروها نیز با هیچ واکنشی مواجه نشود.
- آشفتگی بازار شب عید خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در مورد چشمانداز بازار شب عید خودرو گفت: اگر دخالتهای دولت در بازار خودرو نبود و قیمتهای حاشیه بازار مبنا قرار نمیگرفت، امکان کاهش قیمتها با افزایش عرضه خودرو وجود داشت اما اکنون در این بازار آشفته، فقط خودروسازان سود میبرند و کسانی که از دیدگاه تعیین قیمت خودرو برمبنای ۵درصد کمتر از حاشیه بازار دفاع میکردند نیز سکوت کرده یا سودهای میلیاردی واسطه را در بوق و کرنا میکنند. مؤتمنی افزود: تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد این تنشهای قیمتی را شاهد خواهیم بود؛ در شرایطی که خودروسازان توان تولید و عرضه خودرو را ندارند، تنها راهکار ورود خودروهای دست دوم است.