تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۶

گروه ادب و هنر: دور از هیاهوی پایتخت، آخر هفته پیش، آیین افتتاح دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در کنار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

وقتی پنجشنبه شب سینماگران در تالار بزرگ کشور دور هم جمع شده بودند تا سیمرغ 26 جشنواره فیلم فجر را به پرواز درآورند، هزار کیلومتر دورتر، شاعرانی از 30 استان کشور به تالار نور مشهد رفتند تا مراسم مشابهی برای آغاز دومین جشنواره شعر فجر برپا کنند.

مراسم افتتاحیه شعر فجر به سنت بسیاری از آیین‌های این‌چنینی به تعارف و تکریم گذشت و درست مانند همه محافل ادبی، بیشتر سخنرانان با فروتنی توفیق‌ها را مدیون دیگران خواندند.

مثل محمود اکرامی‌فر، دبیر علمی دومین جشنواره شعر فجر که در گزارش خود عنوان کرد: من کاری نکردم که بخواهم گزارش بدهم و اگر کاری صورت گرفته متعلق به همه شاعران بوده است.

اکرامی فر اضافه کرد: سنگ این بنا توسط علیرضا قزوه در معاونت هنری معاونت ارشاد گذاشته شد و امسال در معاونت فرهنگی دومین جشنواره شعر فجر ادامه می‌یابد و امیدوارم نقدهایی که به این جشنواره وارد می‌شود براساس اهداف این جشنواره باشد و نه براساس ذهنیت افراد.

دبیر علمی جشنواره، اهداف جشنواره شعر را توجه ویژه به جوانان در استان‌ها خواند و گفت: جشنواره امسال در 2 بخش جوان و بزرگسال برگزار می‌شود و جوانان می‌توانند در هر دو بخش شرکت کنند که البته دیروز، آخرین فرصت ارسال آثار در بخش جوانان بود.

در این مراسم محمد جواد غفور‌زاده متخلص به شفق، محمدرضا سهرابی‌نژاد، محمد باقر کلاهی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مرتضی امیری اسفندقه، افشین علاء، لیلا خیامی، سعید بیابانکی، غلامرضا شکوهی، امیرمرزبان، مینا‌علی‌محمدی، ناصر فیض و علیرضا بدیع به قرائت سروده‌های خود که عمدتاً اشعار آیینی بود پرداختند اما پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد که صبح همان پنجشنبه با جمعی از مسئولان فرهنگی خود را به مشهد رسانده بود، فرصت را مغتنم دید تا بار دیگر از کیسه تهی ارشاد و نداشتن بودجه کافی گله و شکایت کند.

آن‌گونه که فارس آورده، پرویز در این مراسم گفت: من باید گله کنم چرا اگر به‌عنوان مثال به خاطر سه هفته کار به یک هنرپیشه دستمزد کلانی بدهند زیاد به چشم نمی‌آید ولی اگر ما بخواهیم حق‌التالیف یک کتاب را به مولفی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده بدهیم می‌گویند چرا اینقدر پول زیادی می‌دهید.

وی اضافه کرد: بضاعت مالی در بخش فرهنگی خیلی نیست و بخشی از انتقاداتی که مورد توجه جشنواره اول شعر فجر بود نیز ناشی از همین موضوع است. الان هم از اتفاقاتی که در جشنواره دوم در حال رخ دادن است خیلی راضی نیستیم و باید خیلی پیش برویم و تجلیل ما از شاعران، همپای تجلیل از هنرمندان در بخش‌های دیگر شود.

جشنواره شعر فجر با تمام بی‌پولی هایش به‌صورت همزمان در 30 استان کشور آغاز به کار کرد.

بنا بر اعلام دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، 30 استان کشور با برپایی جشنواره شعر فجر به صورت استانی و انتخاب شاعران برگزیده استان و اعلام اسامی آنها به دبیرخانه مرکزی مرحله استانی دومین جشنواره را به انجام خواهند رساند.

سپس 30 شاعر برگزیده استان‌ها در مراسم اختتامیه این جشنواره که 2 اسفند ماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
همچنین پس از پایان جشنواره، مجموعه شعر شاعران جوان برگزیده هر استان توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ خواهد رسید.