به گزارش یورونیوز، این درحالی است که عدم توافق احزاب اتئلاف کرده بر سر اجرای این پروژه به حدس و گمانها درباره تعطیلی احتمالی دولت این کشور دامن زده است.
حزب پنج ستاره جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا منتقد این اجرای این پروژه بوده حال آنکه حزب لیگا که با دولت ائتلاف کرده پشتیبان انجام این پروژه عظیم است.
از سوی دیگر ماتئو سالوینی، معاون نخستوزیر این کشور در روزهای گذشته تهدید کرده بود اگر مخالفتهای زیادی با انجام این پروژه و پروژههای زیرساختی مشابه صورت بگیرد ممکن است به همکاری خود با ائتلاف پایان دهد.
از سوی دیگر تنشهای سیاسی اخیر میان فرانسه و ایتالیا بر سر مسأله مهاجران، و جابجایی آنها در مرزهای دو کشور، بر دشواری ادامه این پروژه مشترک افزوده است.
خط آهن سریعالسیر ایتالیا فرانسه که بناست دو شهر عمده از هر کشور یعنی لیون فرانسه و تورین ایتالیا را به هم وصل کند اختصارا TVA (مخفف عبارت «قطار پر سرعت» در زبان ایتالیایی) نامیده میشود.
این پروژه عظیم شامل ایجاد تونلی به درازای ۵۸ کیلومتر در قلب کوههای آلپ و در مرز دو کشور میشود که میتواند زمان جابجایی مسافران میان این دو شهر را از ۷ ساعت به ۲ ساعت کاهش دهد.
موافقان این پروژه در ایتالیا میگویند اجرای این پروژه از حجم ترافیک جادهای و نیز آلودگی هوا به شدت میکاهد حال آنکه مخالفان معتقدند هزینههای این پروژه بسیار سنگین است و بهتر است همان مبالغ را صرف زیرساختهای جادهای داخل کشور کرد.
این پروژه که ۲۰ سال پیش کلنگ افتتاح آن به زمین خورده بناست تا سال ۲۰۲۵ به بهرهبرداری برسد اما شرکت پیمانکار سازنده، که ایتالیایی فرانسوی است، اعلام کرده فقط با موافقت دو کشور به کار خود ادامه خواهد.
برآورد هزینه اولیه این پروژه رقمی معادل ۸/۶ میلیارد یورو بوده اما وزیر ترابری ایتالیا، که عضو حزب ۵ ستاره است، اعلام کرده هزینههای این پروژه سر به بالای ۲۰ میلیارد یورو خواهد زد.
وزیر ترابری فرانسه روز جمعه اعلام کرد اتحادیه اروپا در آخرین پیشنهاد خود خواستار تأمین ۵۰ درصد، از هزینههای این پروژه شده و ایتالیا و فرانسه باید هر یک ۲۵ درصد از باقی هزینهها را متقبل شوند.