به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، «محسن فلاح زواره» با بیان اینکه مقوله ایمنسازی و مهندسی ترافیکمدار( IRAP STAR RATING METHOD) بهعنوان یک طرح ضروری و حساس اجتماعی از دیدگاه مهندسی ترافیک، ایمنی و رفاه در جوامع مختلف مطرح است، گفت: این طرح سعی در کاهش سرعت و آرامسازی ترافیک برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن دارد.
او با تاکید بر اینکه در میان عابران پیاده، دانشآموزان آسیبپذیرترین قشر هستند، افزود: تصادف با دانش آموزان، بیشتر در مناطقی رخ میدهد که از یکسو، سرعت نسبی وسایل نقلیه موتوری بیشتر است و از سوی دیگر، اطراف مدرسه به لحاظ مهندسی ترافیک، ایمن نبوده و مشکلِ دیدن و دیده شدن برای رانندگان و دانش آموزان وجود دارد.
این کارشناس حملونقل و ترافیک با بیان اینکه تصادفات و تلفات ناشی از ایمن نبودن مدارس، همواره جان دانش آموزان را به خطر میاندازد و به همین دلیل، ایمنی تردد دانش آموزان و نرخ بالای تصادف وسایل نقلیه با دانش آموزان که متاسفانه در اغلب موارد منجر به فوت یا جراحات دائمی میشود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، تصریح کرد: بهاینترتیب، انسان، وسیله نقلیه، جاده و محیط، همواره از عوامل اصلی در بروز تصادف به شمار آمدهاند و راهکارهای اساسی ایمنسازی عبور و مرور، همواره در حیطه آموزش، اجرای قوانین و مقوله مهندسی قرار دارد.
فلاح زواره با اشاره به اینکه طرح ایمنسازی فیزیکی مدارس، صرفاً در حیطه مهندسی سعی در کاهش سرعت و آرامسازی ترافیک برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن دارد، از اجرای این طرح به صورت پایلوت با همکاری معاونت حملونقل و ترافیک در یکی از مدارس منطقه ۱۲ تهران خبر داد.
این کارشناس حملونقل و ترافیک، ایمنی ترافیک را در کشور، موضوعی بحرانی عنوان کرد و گفت: اینکه ۱۶ هزار نفر در سال بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند، یک فاجعه است و معتقدم کودکان در تصادفات در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند.
فلاح زواره در ادامه به توضیح مدل مورد نظر پرداخت و افزود: هدف از اجرای این طرح، سنجش ایمنی و احتمال خطر تصادف در اطراف مدارس است که بر اساس آن، مدارس از یک تا ۵ ستاره میگیرند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، با اجرای این طرح پایلوت در یکی از مدارس منطقه ۱۲ تهران، ۶ نقطه با ضریب خطر بالا از نظر تصادفات شناخته شده که بر اساس کمبود زیرساختهای ایمنی، کمبودهای فیزیکی، تداخل ترافیکی معابر و ... موردتوجه قرارگرفتهاند.
او با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح در مدارس پایتخت، اصلاح زیرساختهای ترافیکی و مهندسی ایمنی ترافیک در اطراف مدارس است، گفت: در حال حاضر این روش در ۶ مدرسه استان خراسان رضوی که در حاشیه معابر شهری این استان قرار دارند نیز در دست اجراست.