همشهری آنلاین: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی موج جدید بارندگی‌ها تا ساعاتی دیگر از سمت نوار غربی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اصغری کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از امروز، شنبه ۱۰ فروردین، شاخه شرقی سامانه جدیدی به ایران نفوذ می‌کند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد از سمت شمال غرب ابرهای باران زا ظاهر شده اند و در بسیاری از مناطق بارش‌ها شروع شده است.

وی افزود: هرچه زمان جلوتر می‌رود این ابرها وسعت بیشتری را در بر می‌گیرد؛ آذربایجان غربی و شرقی و کردستان اولین مقصد بارش‌های نسبتا سیل آسا خواهند بود.

اصغری گفت: از فردا، یکشنبه ۱۱ فروردین،   مردم در کردستان، همدان، زنجان، استان مرکزی، کرمانشاه، قزوین، چهار محال و بختیاری، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، سواحل دریای خزر، قم، اصفهان، البرز، خوزستان و تهران منتظر بارش باشند و به طور کلی سرتاسر نیمه غربی را این شرایط جوی در بر می‌گیرد.

کارشناس هواشناسی افزود: احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی در استان‌های مرتبط با کوه‌های زاگرس بسیار زیاد است.

وی گفت: در چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، همدان، کردستان و آذربایجان غربی شدت بارش‌ها نسبتا قابل توجه خواهد بود، یکی از هسته‌های بارش در اردبیل و سواحل غربی دریای خزر واقع می‌شود.

اصغری افزود: این شرایط را با ۲۴ ساعت تاخیر در بخش‌های مرکزی‌تر مانند شرق اصفهان خواهیم داشت.

وی گفت: احتمال تگرگ و صاعقه هم وجود دارد. کسانی که در فضای باز رفت و آمد می‌کنند باید مراقب باشند و در تهران هم امشب هوا ابری و بارانی خواهد بود و در ادامه کاهش دما هم خواهیم داشت.

اصغری افزود: در جاهای که بارندگی دارند دمای هوا کم می‌شود، این شرایط را با ۲۴ ساعت تاخیر در شرق خزر، سمنان، کرمان، یزد، خراسان شمالی و رضوی هم خواهیم داشت، اما شدت بارندگی‌ها در این مناطق زیاد نخواهد بود.

وی گفت: فقط بخشی از کشور که یکشنبه و دوشنبه بارندگی نخواهد داشت منتها الیه جنوب شرق است، یعنی بخش‌هایی از هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود.

اصغری افزود: امروز وزش باد در سیستان و بلوچستان به شرایط متعادل خود خواهد رسید، سه شنبه شاخه اصلی موج ایران را جاروب می‌کند و خارج می‌شود، اما با وجود رطوبتی که در منطقه است باید منتظر وقوع رگبار و رعد و برق در ساعات بعد از ظهر باشیم.

وی گفت: در روز طبیعت هم مطابق با سال‌های گذشته در ساعات بعدازظهر باید منتظر بارندگی باشیم. مردم باید تمهیدات لازم را در نظر بگیرند که برایشان مشکلی ایجاد نشود.