یکی از مشکلات اصلی افراد دارای معلولیت و کم توان در فضای شهر، مسئله تردد است. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای افراد معلول، همچنان با محدودیتهایی مواجه است. شهرداری تهرانبا هدف تلاش برای رفع مشکلات حمل و نقل این افراد و سهولت در رفتوآمد آنها، خواستار ارائه پیشنهادهای انجمنهای حامی معلولین شد.
در همین رابطه، اصغر شیرزادی، مدیرعامل انجمن تخصصی معلولین ایران در گفتوگو با شهرنوشت توضیح داد: انتظارات افراد معلول و کم توان از شهرداری تهران، رعایت حقوق شهروندی و دسترسی برابر به امکانات همچون سایر شهروندان است. این افراد انتظار دارند همانند یک شهروند عادی بتوانند از تمام امکانات استفاده کنند و به طور برابر به خدمات شهری دسترسی داشته باشند.
او تاکید کرد که پیشنهاد برای تحقق این امر اجرای قانون است.
شیرزادی با بیان اینکه به نسبت تعداد معلولینی که در شهر هستند باید اکثریت اتوبوسهای بیآرتی مناسبسازی شوند، ادامه داد: باتوجه به وجود محدودیت در مورد اتوبوسها، باید به ازای هر سه دستگاه یک دستگاه اتوبوس مناسبسازی شده باشد. همچنین جایگاهها و ایستگاههای اتوبوس متناسب با شرایط استاندارد افراد معلول مناسبسازی شوند.
او در مورد سرویس ایاب و ذهاب ویژه یا ایجاد پایانه معلولین، افزود: انتظار میرود براساس قولی که شهردار داده بودند تعداد سرویسها حداقل ۵ برابر شود.
مدیرعامل انجمن تخصصی معلولین ایران همچنین پیشنهاد دیگری درخصوص سرمایهگذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باتوجه به توانایی برگزاری برنامههای حمایتی توسط شهرداری تهران، بهتر است برخی از سیستمهای حمل و نقل برای سرمایهگذاری سیاست تشویق، حمایت و پرداخت یارانه را نسبت به بخش خصوصی معلولین و سالمندان اعمال کنند. در واقع، باید زمینههایی برای بخش خصوصی ایجاد شود که آنها را ترغیب به سرمایه گذاری در این خصوص کند. درحال حاضر بخش خصوصی در این مورد (مناسبسازی خودروها) سرمایهگذاری نکرده است.
در ادامه پیشنهادات و انتظارات از شهرداری تهران برای سهولت تردد افراد معلول در شهر، محمود کاری، مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران در گفتوگو با شهرنوشت بیان کرد: در درجه اول، حملونقل عمومی باید به گونهای تجهیز شود که افراد معلول به راحتی بتوانند برای تردد خود در شهر از سرویسها (تاکسی، اتوبوس، مترو و ...) استفاده کنند. رسیدن به شرایط ایده آل، نیازمند زمان بسیاری است.
او همچنین با اشاره به اینکه اتوبوسهای خریداری شده باید متناسب با شرایط افراد معلول باشد، گفت: یکی از مشکلات ایستگاههای اتوبوس هم تراز نبودن آن با اتوبوس است، سکوی ایستگاه اتوبوس باید هم تراز با اتوبوس باشد تا فرد معلولی که از ویلچر استفاده میکند به راحتی از پیاده راه یا خیابان وارد اتوبوس شود.
کاری ادامه داد: همچنین لازم است که ایستگاههای مترو مجهز به آسانسور و علائم راهنمایی معلولین باشد. طی بررسیهایی که در سال ۹۵ انجام دادیم از ۱۳۶ ورودی و خروجی متروی تهران تنها ۱۲ ایستگاه مترو دارای آسانسور بودند. درحال حاضر شرایط متفاوت شده و اکثر ایستگاهها مجهز به آسانسور هستند، اما متأسفانه بعضی از آنها غیرقابل استفاده، قفل یا خراب هستند.
مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران با اشاره به اینکه درسال جاری شهرداریها توسط قانون موظف به ایجاد پایانههای ویژه حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید شدهاند، بیان کرد: درحال حاضر پایانه طرشت روزانه به ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر فرد دارای معلولیت سرویس ارائه میکند. انتظار میرود چنین پایانهای در تمام نقاط شهر برای حمل و نقل این گروه از شهروندان احداث شود.