همشهری آنلاین: نماینده اسبق پارلمان بحرین، موج جدید سرکوبگری‌ها توسط رژیم آل خلیفه را تلاش در جهت تغییر بافت جمعیتی و در اقلیت قرار دادن شیعیان بحرین توصیف و تصریح کرد: محاکمه فعالان سیاسی، حرکتی برای خشنودسازی غرب و از جمله دولت‌هایی است که حزب‌الله را سازمان تروریستی شناسایی کردند.

«جلال فیروز» در گفت‌ وگو با ایرنا در لندن، به جزییات پرونده فعالان سیاسی بحرین که توسط وکلای آنها بررسی ‌شده اشاره و تصریح کرد: آنها هیچ ارتباطی با حزب‌ الله یا هیچ سازمان دیگری نداشته‌اند. از هیچکدام از این افراد در زمینه ارتباط با حزب ‌الله بازپرسی انجام‌ نشده، و به ‌عنوان ‌مثال برخی از آنها در حین حفاظت از شیخ 'عیسی قاسم' دستگیر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد دستگیر شده، نوجوان‌های ۱۶ ساله هستند که با آنها با شدت عمل تمام برخورد شده و پس از حبس طولانی از تابعیت کشور خود محروم می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رژیم آل خلیفه روز گذشته (سه‌ شنبه) در ادامه اقدامات خصمانه علیه مردم بحرین و در تازه‌ ترین احکام قضایی، ۶۹ شهروند بحرینی را به حبس ابد محکوم و تابعیت ۱۳۸ نفر دیگر را سلب کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه‌های رژیم بحرین ۶۹ شهروند را به زندان ابد، ۳۹ تن دیگر را به تحمل ۱۰ سال حبس و ۲۳ نفر را به تحمل ۷ سال زندان محکوم کردند.

همچنین این دادگاه‌ها، تابعیت ۱۳۸ نفر از شهروندان بحرینی را سلب کرد.

این در حالیست که خانواده‌های افراد بازداشت ‌شده اعلام کردند که فرزندان آنها برای اعتراف تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته‌اند.

فیروز ادامه داد: رژیم بحرین مدت‌هاست که با تحت ‌فشار قرار دادن فعالان شیعه بدنبال سلب تابعیت از آنها است و تاکنون ۹۸۰ نفر از آنان را از تابعیت خود محروم کرده و از سوی دیگر به دهها هزار نفر از اعضای داعش، معارضین سوری، طالبان، پاکستانی‌های طالبان و غیره حق شهروندی داده است.

عضو ارشد جمعیت الوفاق بحرین گفت: در سال‌های گذشته نیز شهروندی ۱۵۰ تن از فعالان سیاسی بحرینی از آنان سلب شده بود و اکنون هر ماه دهها بحرینی از حق شهروندی خود محروم می‌شوند.

وی افزود: افراد محروم از تابعیت یا در حبس‌های طویل‌المدت بسر می‌برند یا اینکه متواری هستند. زندانیان سلب تابعیت شده نیز پس از اتمام حبس بلافاصله از کشور اخراج می‌شوند.

فیروز در پاسخ به این سئؤال که راهبرد درازمدت دولت بحرین در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: جمعیت بحرین تا حدود ۱۵ سال ۷۰ درصد شیعه بود. ولی اکنون با وجود اینکه آماری در دسترس نیست، جمعیت شیعیان کمتر شده است. رژیم تلاش می‌کند جمعیت شیعه را به زیر ۵۰ درصد برساند و آنها را به یک اقلیت تبدیل کند.

وی افزود: رژیم بحرین دو شیوه برای تحقق این هدف اتخاذ کرده، نخست سلب تابعیت از شیعیان و دوم اعطای تابعیت به افراد غیربومی و غیر شیعه.

عضو ارشد جمعیت الوفاق بحرین ادامه داد: این سیاست جدید نیست و از سال ۲۰۰۶ میلادی که یکی از مشاوران ارشد دولت بحرین به نام دکتر 'البندر' کشور را ترک و اسناد این برنامه را افشا کرد، آشکارشده است.

وی درمورد میزان حمایت عربستان سعودی از بحرین با وجود درگیری در جنگ یمن و مشکلات مالی اظهار داشت: به ‌جز رژیم سعودی منابع دیگری از جمله امارات متحده عربی از رژیم بحرین حمایت می‌کنند.

به گفته فیروز، برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس از جمله امارات، کویت و رژیم سعودی نزدیک ۴ تا ۵ ماه قبل ارائه یک کمک ۱۰ میلیارد دلاری به بحرین را تصویب کرده‌اند.

نماینده اسبق پارلمان بحرین افزود: در وضعیت کنونی گرچه رژیم سعودی ممکن است برای ارائه کمک مالی در مضیقه باشد اما نیروهای نظامی آن در بحرین مستقر بوده و امارات متحده عربی وظیفه حمایت مالی را به دوش می‌کشد.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است.

مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون دهها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

رژیم آل خلیفه همچنین صدها بحرینی را نیز سلب تابعیت کرده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی اعلام کرد که سرکوب آزادی بیان در بحرین بصورت گسترده ادامه دارد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌ است.