همشهری آنلاین: عادل تقوی رییس انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: ۹۰ درصد دانشجویان استفاده از کتاب فیزیکی را نسبت به دیجیتال ترجیح می‌دهند.

 به گزارش خبرگزاری ایبنا نشست معرفی کتاب پلاس با حضور مهدی سعیدی‌کیا، عادل تقوی و رزا محرابی عصر جمعه ۶ اردیبهشت ماه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
سعیدی‌کیا در ابتدای این نشست درباره استارت‌آپ کتاب پلاس که قرار است جشنواره زندگی با کتاب را برگزار کند، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: صنعت نشر کشور نیازمند یک بازآفرینی با رویکرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات است که بتواند نه به عنوان یک تماشاگر در فضای مجازی بلکه به عنوان یک بازیگر در این فضا حضور یابد.
 
او با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده برای این برنامه افزود: اهداف این برنامه آنلاین شدن کسب و کار، ارائه خدمات جانبی در بستر اینترنت، مشارکت با شرکت‌های بزرگ فن آوری به بازار نشر برای حمایت از نوآوری‌ها و همکاری با کسب و کارهای بزرگ اینترنتی است.
 
به گفته سعیدی‌کیا فعالیت‌های کتاب پلاس در مواردی چون کدینگ کتابهای ناشر برای جلوگیری از کپی غیرقانونی کتاب، سیستم هدیه و نذر کتاب به منظور ترویج فرهنگ  اهدای کتاب، برگزاری کمپین‌ها و جشنواره‌های کتاب برای ترویج آن در سراسر کشور، ارائه خدمات باشگاهی مشتریان، تبلیغ و برندینگ گروهی برای ناشران و فروشگاه‌های کتاب از جمله فعالیت‌های کتاب پلاس است.
 
او در پایان با بیان اینکه پس از برگزاری نمایشگاه کتاب مسابقاتی برای حفظ شور و شوق مخاطبان در این حوزه برگزار خواهد شد، گفت: می‌خواهیم با طراحی مسابقات کتابخوانی و بازی‌های سرگرمی شور و شوقی که در نمایشگاه وجود دارد را در میان مخاطبان حفظ کنیم. همچنین هدفمان این است که جمعیتی که هر سال به نمایشگاه می‌آید جزو مشترکان مداوم کتاب در کتاب پلاس شود. این برنامه می‌خواهد هر کتاب به یک هویت مستقل تبدیل شده و ارزش افزوده داشته باشد.
 
عادل تقوی رییس انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه این نشست درباره فعالیت‌های واحد انتشاراتی مطبوع خود توضیحاتی داد و افزود: جهاد دانشگاهی با برگزاری جشنواره‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی و ... می‌کوشد تا از ظرفیت‌های موجود در فضای آموزشی و پژوهشی کشور برای ترویج کتابخوانی استفاده کند و از همین رو می‌تواند تعاملاتی با کتاب پلاس داشته باشد.
 
او با اشاره به نظرسنجی ایسپا درباره رغبت دانشجویان به کتاب فیزیکی و دیجیتال افزود: براساس این نظرسنجی ۹۰ درصد دانشجویان استفاده از کتاب فیزیکی را نسبت به دیجیتال ترجیح می‌دهند با این وجود با توجه به ظرفیت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم کرده، می‌توانیم از پتانسیل‌های آن برای ترویج کتاب و کتاب خوانی استفاده کنیم.
 
رزا محرابی در بخش پایانی این نشست درباره ارزش افزوده‌ای که استارت آپ کتاب پلاس می‌تواند برای خود و مخاطبان ایجاد کند، توضیح داد و افزود: این استارت آپ مبتنی بر فضایی طراحی شده که امروز زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده و می‌بینیم که چگونه شبکه‌های اجتماعی مانند واتس آپ و فیس بوک سطح زندگی ما را تغییر داده است.
 
او با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک بازی برد – برد را برای همگان تعریف کرده، یادآور شد: باید تلاش کرد تا با استفا ده از استارت‌آپ‌هایی چون کتاب پلاس دسترسی به این محصول فرهنگی در همه زمان‌ها و رده‌های سنی فراهم شود.