هنوز ماجرای دستکاری آرای مردم در جشنواره جام جم تمام نشده بود که محبوبترین برنامه تلویزیون از کنداکتور حذف شد تا ۹۰ و عادل قربانی زورآزمایی مدیران سیما و البته حامیان مالیشان با سلیقه مردم لقب بگیرند.
تلویزیون همین الان هم برای دوشنبههای بدون۹۰ نتوانسته برگ برندهای رو کند که ماجرای یک استفتا درباره محل درآمد و هزینه برنامه تلویزیونی برنده باش دوباره شرایط تلویزیون را طوفانی کرد. ماجرا از این قرار بود که حضرت آیتالله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم در پاسخ به یک استفتا با محوریت این برنامه آن را مصداق قمار دانستند. اینگونه بود که گروهی از مدیران تلویزیون در مقابل واقعیتی انکارناشدنی درباره منابع مالی بیحساب و کتاب رسانهشان ناگهان سیلی محکمی خوردند.
جالب اینجاست که در همین گیرودار استفتا و واکنشها به آن، تذکرات رهبری در روز کارگر هم سبب شد تا رئیس صدا وسیما در نامهای به مدیرکل بازرگانی سازمان متبوعش بنویسد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ کار به مناسبت روز کارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانهای اسپانسرهایی که مانع این فضیلت هستند تجدید نظر کنید.
حالا هم خبر رسیده که از یک سو وزیر ارتباطات مقصر تقلب در نتیجه نظرسنجی جشنواره جام جم را فردی از کارکنان اسپانسر برنامه برنده باش معرفی کرده و در عین حال مدیریت شبکه۳ باز هم بر طبل بیتوجهی میکوبد و خبر دادهاند که برنده باش با تغییراتی مختصر دوباره در کنداکتور پخش گنجانده خواهد شد. این اتفاقات در چند روز گذشته البته نشان داد که تلویزیون گام در مسیر عجیبی گذاشته است.
مدیران سیما انگار حالا برای دستیابی به اهداف و منافعشان هم حاضرند قید مخاطبان خود را بزنند و با یک بیتدبیری پربینندهترین برنامه تلویزیون را به حاشیه ببرند و هم بنا را گذاشتهاند بر بیتوجهی حتی بهنظر مراجع. سؤال اینجاست که حذف۹۰ یا اصرار بر پخش مسابقهای مثل برنده باش مصداق خودرایی و بیتوجهی به نگاه و نظر مردم نیست؟ چطور میشود که صدا وسیمای جمهوری اسلامی به تعاملی با اسپانسرهای خاصش برسد که برای حفظ آنها و نظراتشان اینگونه چشمهایش را به روی واقعیتها ببندد؟
البته نباید فراموش کرد که تلویزیون مشکلاتی فراتر از این یکی، دو برنامه هم دارد. انتشار ویدئویی از محمدسرفراز، رئیس سابق صدا وسیما در خارج از کشور از یک سو و از سویی ضعفهای مدیریتی صداوسیما که در بزنگاههایی مانند انتخاب مدیر جدید شبکه۳ سیما، عدمحمایت از برنامه محبوب۹۰ و تن دادن به ماجراجویی جوانهایی که بهعنوان مشاور و مدیر در صدا وسیما اختیارات بیحد و حصری دارند نشان میدهد که دیوار اعتماد ترکخورده میان مردم و مهمترین رسانه کشور در آستانه فروپاشی است و این اتفاق ناگوار برندهای لااقل در جبهه مردمی و دلسوزان کشور نخواهد داشت.