جواد عزیزی: کلاهبردار حرفه‌ای که با جعل نامه و امضای مسئولان شهرداری به افرادی که قصد ساختمان‌سازی داشتند تراکم اضافی می‌فروخت، ازسوی دادگاه به تحمل حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش همشهری، مدتی پیش زمانی که مسئولان حراست شهرداری سرگرم بررسی مجوز‌های ساخت و ساز در یکی از مناطق تهران بودند،  به  موردی برخوردند که مشکوک به نظرمی‌رسید.

 ماجرا از این قرار بود که فردی که مجوز ساخت ساختمانی 5 طبقه را از شهرداری دریافت کرده بود،‌ نامه‌ای از دفتر شهردار تهران ارائه کرد که بر اساس آن،  می‌توانست دو طبقه دیگر نیز به ساختمان خود اضافه کند.

 مسئولان حراست که به این نامه مشکوک شده بودند، به بررسی کارشناسانه آن پرداخته و متوجه شدند این نامه جعلی بوده و امضای مسئولان دفتر شهردار تهران به‌طرز ماهرانه‌ای در آن جعل شده بود.

 با به ‌دست آمدن این اطلاعات ماجرا از سوی حراست شهرداری به دادسرای شمیران گزارش و تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری جاعل نامه آغاز شد. ماموران در نخستین مرحله از تحقیقات خود به سراغ فردی رفتند که این نامه را به شهرداری ارائه داده و قصد ساختن ساختمان 7 طبقه را داشت.

این مرد وقتی متوجه شد ماجرای نامه جعلی لو رفته است بلافاصله لب به اعتراف گشود و گفت جاعل نامه فرد دیگری است که کاملاً اتفاقی با وی آشنا شده ام.

 این مرد ادامه داد: مدتی پیش به بنگاهی رفته بودم که یکی از آپارتمان‌هایم را با کمک مالک آن به فروش رسانده بودم. این مرد که می‌دانست مجوز ساخت یک ساختمان 5 طبقه را از شهرداری دریافت و عملیات ساخت ساختمان را آغاز کرده‌ام، به من گفت،  اگر بخواهم دو طبقه دیگر نیز به ساختمان اضافه کنم فردی را می‌شناسد که می‌تواند در مدت یک هفته مجوز دو طبقه اضافی را دریافت کند.

به این ترتیب، من که وسوسه شده بودم با پیشنهاد او موافقت کردم و چند روز بعد با آن مرد که ادعا می‌کرد از مهندسین سرشناس شهرداری است ملاقات کردم. او پس از آن‌که ماجرای دو طبقه اضافی را شنید به من گفت که ظرف مدت یک هفته مجوز مورد نیاز را دریافت کرده و آن را در سیستم شهرسازی وارد خواهد کرد و من پس از اتمام عملیات ساخت ساختمان باید حق‌الزحمه او را بپردازم. به این ترتیب وی وارد عمل شد و طبق قولی که داده بود توانست پس از یک هفته مجوز ساخت دو طبقه اضافی را دریافت کند.

پس از اظهارات این مرد،  ماموران  عازم بنگاه شدند و در بازجویی از مالک بنگاه پی به هویت واقعی مهندس قلابی بردند و با شناسایی محل سکونتش، آنجا را به محاصره خود درآوردند. پلیس پس از دستگیری این مرد،  وی را به دادسرای شمیران منتقل کرد و او در آنجا به جعل نامه دفتر شهردار تهران اعتراف کرد.

  این مرد گفت: من با معرفی خودم  به‌عنوان مهندس سرشناس شهرداری،  افرادی را  که قصد ساختمان‌سازی داشتند، فریب می‌دادم و با این ادعا که می‌توانم مجوز تراکم اضافی دریافت کنم با آنها وارد معامله می‌شدم. به این ترتیب پس از جعل نامه  و ارایه آن به شهرداری از آنها مبلغی به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کردم که از چندین دفعه‌ای که تاکنون دست به جعل نامه زده‌ام تنها یک بار موفقیت‌آمیز بوده است.

پس از اعترافات این مرد رسیدگی به پرونده او در شعبه 1052 آغاز شد و قاضی شجاعی نوری پس از شنیدن آخرین اظهارات متهم او را به اتهام مباشرت در جعل و معاونت در استفاده از سند جعلی به تحمل 6 ماه حبس و ده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد. همچنین برای دیگر متهمان پرونده نیز مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته شد.