محمدعلی کرونی در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت ۶۳۰ واگنی که قرار بود به متروی تهران تزریق شود، گفت: مناقصه خرید این ۶۳۰ واگن در ۲۸ شهریور سال ۹۶ برگزار شد که پس از طی مراحل اداری در تاریخ ۸ اسفند همان سال برنده مناقصه مشخص شد، اما ۱۰ ماه بعد و در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ قرارداد ۶۳۰ واگن با برنده مناقصه که واگن سازی تهران و طرف چینی بود، بسته شد.
وی افزود: با توجه به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس تأمین اعتبار میشود، با وضعیت موجود به نظر میرسد قطاری از محل این قرارداد به شبکه مترو تهران اضافه نخواهد شد.
کرونی با اشاره به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سوی شورای اقتصاد نیز مورد تأیید قرار گرفته اما در اولویت بانک مرکزی قرار ندارد، تصریح کرد: امکان تأمین خط اعتباری برای این واگنها از طریق سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی فنی ایران نیز فراهم نشد.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شخص معاون اول رئیس جمهور نیز پیگیر تخصیص اعتبارات برای این واگنها هستند، گفت: با وجود تمامی تلاشها به نظر میرسد قرار نیست به این زودی به ناوگان مترو، قطاری از محل این قرار داد افزوده شود.
وی با اشاره به وضعیت ۱۰ رام قطاری که وعده داده شده بود از بهمن ماه، ماهی یک قطار به ناوگان مترو اضافه شود، خاطرنشان کرد: هنوز یک رام قطار نیز به متروی تهران تزریق نشده و ۱۵ درصد تجهیزات این قطارها همچنان در گمرک خاک میخورد.
کرونی در پاسخ به این پرسش که خطوط تازه بهره برداری شده از چه قطارهایی استفاده میکنند؟ اظهار داشت: قطارهای رزرو سایر خطوط که برای زمان ایجاد مشکل دپو شدهاند، به این خطوط منتقل شده و میتوان گفت در حال حاضر ما با وضعیت شبه بحرانی در بخش واگن روبرو هستیم.