به گزارش همشهری، ساعت ۸:۵۸ صبح دیروز در حالی که دقایقی از شروع بهکار کارگران پروژه آزادراه تهران - شمال در یکی از تونلها که در حوالی سیاه بیشه قرار دارد، گذشته بود، انفجار مهیبی رخ داد. این تونل ۲۵۰۰متر طول دارد که حادثه در ۱۵۰۰متری آن رخ داده بود. هنوز معلوم نبود چه بلایی بر سر ۱۱کارگری که هنگام وقوع انفجار در تونل بودند آمده است اما شدت انفجار به حدی بود که بخشی از تونل دچار ریزش شده بود.
- عملیات امداد و نجات
دقایقی از حادثه میگذشت که گروههای امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات هلالاحمر مازندران که در این عملیات حضور داشت به همشهری میگوید: «۳نفر از افرادی که در تونل حضور داشتند به شکل سطحی دچار جراحت شده بودند که در محل مداوا شدند اما تلاش برای نجات جان ۸نفر دیگر با تجهیزات مخصوص ادامه پیدا کرد.» آنطور که فخاری میگوید در این تونل گاز متان جمع شده بود و هر لحظه امکان داشت انفجار دیگری رخ دهد.
از سویی ورود با خودرو هم میتوانست عامل دیگری برای انفجار بعدی باشد. او ادامه میدهد: «انفجار اولیه موجب ریزش آوار شده و مسیر تونل مسدود شده بود. در این شرایط بود که همکارانم با استفاده از تجهیزات ویژه و با لودر توانستند وارد تونل شوند.» کوچکترین اشتباه میتوانست نهتنها جان ۸کارگر حادثهدیده بلکه امدادگران را نیز به خطر بیندازد. در این شرایط با دقت و حساسیت خاصی آواربرداری آغاز شد. فخاری میگوید:
«شدت انفجار اولیه ناشی از گاز متان به حدی بود که کارگران چندین متر پرتاب شده بودند و در جریان آواربرداری معلوم شد که ۳نفر از آنها جان خود را از دست دادهاند. همچنین وقتی عملیات ادامه پیدا کرد ۵نفر دیگر که دچار سوختگیهای شدیدی شده بودند از تونل بیرون کشیده شدند و با امداد هوایی به بیمارستان شهید مدتی کرج منتقل شدند.» با وجود انتقال حادثهدیدگان اما عملیات جستوجو همچنان ادامه یافت؛ چراکه ممکن بود کارگران دیگری هم دچار حادثه شده باشند. با این حال پس از ۵ساعت جستوجو، عملیات امداد و نجات پایان یافت.
- علت حادثه چه بود؟
وقتی خبر انفجار در تونل آزادراه تهران- شمال منتشر شد، هیچکس از علت وقوع این حادثه اطلاعی نداشت اما ساعتی بعد شجاع میرزایی، مسئول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال علت اصلی حادثه را تجمع و انفجار گاز متان اعلام کرد و به فارس گفت: «حفاری این تونل سال گذشته به اتمام رسیده بود و پیمانکاران در حال لاینینگ تونل بودند.» وی ادامه داد: «برای لاینینگ، پشت قوس تونل لایه پیویسی ژئوممبران قرار میگیرد و لایه بعدی آن میلگرد است،
پس از آن نیز قالب قرار داده شده و بتنریزی میشود که در مرحله بستن میلگرد و ژئوممبران بودیم، اما بهدلیل وقوع آتشسوزی و با توجه به اینکه جنس پیویسی مستعد انفجار بود چنین اتفاقی رخ داده است.» میرزایی در ادامه گفت: «بعد از حادثه چند جت فن هوای آلوده را از داخل تونل تخلیه کردند و گروههای فنی وارد تونل شدند و بررسیها برای روشن شدن علت دقیق وقوع حادثه در جریان است.»
در همین حال سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که این حادثه در مسیر اصلی و راهی که رانندگان از آن عبور میکنند، رخ نداده بلکه در محدوده کارگاهی اتفاق افتاده است.
- آخرین وضعیت مصدومان
گزارشهای اولیه از این حادثه حاکی از آن بود که مصدومان دچار سوختگی شدیدی شدهاند. با وجود این نزدیکترین مرکز درمانی به محل حادثه بیمارستان شهید مدنی کرج بود که مصدومان در کوتاهترین زمان ممکن با امداد هوایی به آنجا منتقل شدند. محمدحسن رحمتی، مدیر بیمارستان مدنی درباره آخرین وضعیت حادثهدیدگان به همشهری میگوید:
«مصدومان ۵مرد هستند که بین ۴۰تا ۵۰سال دارند و وضعیت ۲نفر از آنها وخیم بود که ابتدا به اتاق احیای بیمارستان منتقل شدند و با انجام اقدامات درمانی اولیه وضعیتشان تا حدودی رو به بهبود است.» وی ادامه داد: «یکی از این ۲ نفر ۶۵و دیگری ۴۵درصد سوختگی داشت که پس از درمان اولیه به بخش مراقبتهای ویژه سوختگی منتقل شدند. همچنین ۳مصدوم دیگر نیز دچار سوختگیهای ۶۵، ۵۵و ۱۵درصدی بودند که آنها نیز در بخش مراقبتهای ویژه سوختگی بستری هستند و تلاش برای درمان آنها ادامه دارد.»