همشهری آنلاین: کشف اخیر دومین الماس بزرگ جهان به اندازه ۱۷۵۸ قیراط در آفریقا بحث‌هایی را درباره ارزش واقعی آن در بازار برانگیخته است.

به گزارش سی‌ان‌ان شرکت کانادایی لوکارا اخیرا اعلام کرد که یک الماس ۱۷۵۸ قیراطی معادل ۳۵۲ گرم را در کشور بوتسوانا پیدا کرده است. این شرکت قبلا در نوامبر ۲۰۱۵ یک الماس ۱۱۰۹ قیراطی را استخراج کرده بود که در نهایت آن را به قیمت ۵۳ میلیون دلار فروخت.

بزرگترین الماس جهان الماس به نام کولینان در سال ۱۹۰۵  در نزدیکی پرتوریا در آفریقای جنوبی کشف شد که اندازه ۳۱۰۶ قیراطی داشت و بعدها به صورت دو الماس ستاره آفریقای کوچک و بزرگ برای تزئین تاج سلطنتی بریتانیا به کار برده شد.

شرکت لوکارا می‌گوید با به کار بردن یک تکنولوژی پیشرفته اخیرا توانسته است ۱۲ الماس بالای ۳۰۰ قیراط استخراج کند.

 درباره ارزش واقعی این الماس هنوز اختلاف نظر وجود دارد. به گفته کارشناسان کیفیت‌های متعددی از جمله رنگ و شفافیت علاوه بر اندازه و نیز چگونگی برش الماس در تعیین قیمت آن تاثیر دارند.

کیفیت  این الماس در عمده بخش‌های آن ظاهرا در رده «نزدیک به جواهرات» (near-gem) قرار می‌گیرد.

الماس‌های طبیعی در سه رده با کیفیت جواهر، کیفیت نزدیک به جواهر و کیفیت صنعتی تقسیم‌ می‌شوند. الماس‌های با کیفیت جواهر در جواهرسازی و الماس‌های با کیفیت صنعتی برای کاربردهای صیقل دادن استفاده می‌شود. الماس‌های با کیفیت نزدیک به جواهر ممکن است در جواهرات ارزان‌قیمیت یا مقاصد فردی به کار روند.

قیمت الماس‌های با کیفیت جواهر ممکن است صدها تا هزاران دلار در قیراط متفاوت باشد. الماس‌های شفاف با رنگ‌های جذاب ممکن است به قیمت صدها هزار یا حتی میلیون‌ها دلار در هر قیراط به فروش برسند، اما قیمت الماس‌های با کیفیت صنعتی این رقم فقط ۱ دلار در هر قیراط است.

کارشناسان در عین حال می‌گویند کشف این الماس بیانگر توانایی شرکت کانادایی در استخراج الماس‌های بزرگ است.