تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۰

علی شاکری: قطر هم با همه سخت کوشی در خوان سوم دور دوم رقابت های والیبال جوانان آسیا (انتخابی جهان) برابر تیم پرامید ایران تسلیم شد، تا تیم کشورمان با کسب صدرنشینی به همراه هند جدی ترین رقیبش روانه مرحله نیمه پایانی شود.

حریف ایران در نیمه نهایی یکی از دو تیم ژاپن و کره خواهند بود که سوابق روشنی در والیبال قاره دارند.

تیم ایران با یک پیروزی دیگر در مرحله نیمه نهایی با مسجل کردن صعودش به عنوان یکی از دو تیم برتر بازیها به مسابقات جهانی مراکش خیالی آسوده می  یابد.حیف است در تهران و در میان تشویق های پرشور تماشاگرانی که با همه وجود پشتیبان تیم کشورشان هستند، تیم فعلی  ما با آن همه استعداد و میانگین قدی مناسب نتواند حضورهای متوالی قبلی اش را در مهم ترین رخداد جهانی تداوم بخشد.

کادر فنی این تیم باید از لغزش کوتاه همانند بازی دوشنبه 27 شهریور درس لازم را گرفته باشد و بی جهت استرس را به بدنه تیم تزریق نکند.

 به نظر می رسد که در آرایش مهره ها و قراردادن آنان در کنار هم باید با وسواس و دقت بیشتری عمل کرد. بد نیست و در این مورد سرگئی گریبوف سرمربی روسی تیم نیم نگاهی هم به تجارب بالای برقی دستیار اول خود بیاندازد که با چندین بار حضور در مسابقات آسیایی و جهانی شناخت خوبی از حریفان و توانایی بازیکنان خودی دارد.

ریسک نابجا مهم  ترین آفتی است که می تواند تیم شایسته ایران را از پیشروی در این بازیها و کسب افتخار بازدارد.

یک اشتباه در بازی مرحله نیمه پایانی کافی است تا همه زحمات یک گروه عظیم به آسانی بر باد رود. تیم ایران به شکل طبیعی یک پای قهرمانی محسوب می شود و باید از فرصت میزبانی همانند همیشه نهایت سود را ببریم.

ایران 3- قطر 2
گیم ها (19-25، 25-20، 26-24، 18-25، 16-18)
داور اول: سوشونگ (کره جنوبی)
داور دوم: مولا الیاس شمیم (هند)

ترکیب تیم ایران در آخرین بازی دور دوم همان آرایش روز بازی با چین بود و این بار مصطفی شریفات به جای علی نجفی به ترکیب اصلی برگشت. تیم ایران در ست اول در سایه سرویس و بازی سرعتی بدون دردسر به برتری رسید.

قطر از ست دوم مبدل به تیمی دیگر شد، خویل اسکوویل مربی کوبایی قطر دست مربیان  ما را خواند و با یکی دو دنده تغییر و مهار مهر ه های کلیدی ایران شرایط بازی را به کلی عوض کرد.

در چنین وضعیتی کادر فنی تیم ایران درمانده نشان دادند و نتوانستند با وجود داشتن نفراتی شایسته در روی نیمکت تغییری در بازی ایجاد کنند. قطر با سازماندهی دفاعی مناسب و تحرک چشمگیر مدافعان وسط تورش عرصه را بر تیم ایران تنگ ساخت.

با برتری 25 بر 20 قطر بازی برابر شد و تیم ایران به لحاظ روحی کاملا افتاد. ست سوم کاملا به دلخواه قطری ها پیش رفت، تیم  ایران بدون هیچ تغییر تاکتیکی با همان تیم قبلی تنها نظاره گر بازی حریف بود.

قطر به محوریت علی یعقوب و سعید آل عبیدان که دو بال قوی این تیم را تشکیل می دادند با طراحی ابوفتاح بازیساز چیره  دستشان با برتری 26 بر 24 سالن را در سکوت فرو بردند.

مربیان ایران تنها هنرشان در این ست جایگزینی رحمان داودی به جای فتح اللهی بود که باعث شد قطری ها با تأخیر ست را به سود خود به پایان ببرند. با همین یک تغییر تیم ایران در ست چهارم در جلد اصلی خود فرو رفت.

حملات منصور زادون در جلو و پشت خط یک سوم و محمد موسوی در وسط تور موجب شد تا قطر دچار عقب نشینی آشکار شود.

روی آوردن به سرویس های هدفدار و سازماندهی دفاعی تیم ایران در مناطق 2 و 4 ثمره‌اش رفتن سرنوشت بازی به ست پنجم بود.

 ایران ست چهارم را 25 بر 18 برد.در ست پنجم دو تیم با ارائه نمایشی جذاب پا به پای هم امتیاز می گرفتند تا اینکه ایران با برتری 8 بر 5 زمین بازی را عوض کرد. این پایان ماجرا نبود و قطری ها باز هم روی سماجت خودشان در امتیاز ده بازی را برابر کردند. در این لحظات علی یعقوب برترین بازیکن این بازی نقشی مؤثر در جبران عقب ماندگی تیمش داشت.

بازی برابر دو تیم تا امتیاز 12-12 هم پیش رفت و پس از آن قطر روی اشتباه فردی رحمان داودی 14 بر 12 در یکقدمی کسب پیروزی نهایی قرار گرفت.

در شرایطی که همه چیز برای برتری قطری ها آماده بود تیم ایران با اسپک های زادون و موسوی به بازی برگشت و در میان ناباوری 15 بر 14 پیش افتاد و با درخشش سجادی 18 بر 16 این بازی نفس گیر را به سود خود به پایان برد.

تیم های برتر راه یافته به مرحله پایانی (ایران، چین تایپه، هند و یکی از دو تیم ژاپن و کره جنوبی) سه‌شنبه 28 شهریور را استراحت می کنند و 29 شهریور وارد بازیهای دور آخر خواهند شد.