شهربانو امانی و مرتضی الویری هر دو بر این نکته تأکید کردند که سرانجام این لایحه از یکسو اختیارات شوراهای سراسر کشور را محدود میکند و از سوی دیگر باعث کاهش درآمدهای شهرداریها و دهیاریها از محل بودجه سنواتی میشود. به همینخاطر محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران از اعضای شورا خواست تا بعدازظهر جلسهای هماندیشی تشکیل داده و برای جلوگیری از تصویب لایحه مذکور در مجلس و بازگشت آن به کمیسیون تخصصی برای اصلاح، راهکاری اتخاذ کنند.
جلسه دیروز شورای شهر تهران یکدستور جلسه هم داشت که تمام وقت جلسه به آن اختصاص یافت. ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران طرحی بود که سیدحسن رسولی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران ارائه کرد و به بحث گذاشته شد. البته ۷عضو شورا موضوع استمهال را بهمدت یک ماه مطرح کردند اما این پیشنهاد رأی نیاورد تا کلیات طرح در دستور کار قرار بگیرد.
- ۹مرکز آموزشی ۴مرکز میشوند
آنچه که بهعنوان دلایل ارائه طرح ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران از سوی رسولی در جلسه صدوسیونهم شورا مطرح شد، به نداشتن اجازه تاسیس این مراکز ارتباط پیدا میکرد. او گفت: «این مراکز فاقد اجازه تأسیس طبق بندهای ۸ و ۳۰ ماده ۸۰ قانون شورای اسلامی هستند و از اینجهت استفاده از امکانات، نیروی انسانی و منابع مالی و تجهیزات شهرداری قانونی برای این منظور نیست.»
به گزارش همشهری، در بررسی این طرح این سؤالات مطرح شد که چه میزان شهرداری، سازمانها، شرکتها و مؤسسات وابسته به آن به آموزش نیاز دارند و آیا خدمات آموزشی موردنیاز در دانشگاه و مراکز آموزشی کشور ارائه میشود یا نه؟ این در حالی است که روز گذشته رسولی گفت: تأمین اعتبار، نیروی انسانی، ساختمان و تجهیزات بهاستثنای ۲ مرکز موردنیاز مندرج در تبصره یک از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۸ممنوع است. در نهایت کلیات این طرح به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. سپس چند عضو شورای شهر تهران، پیشنهادها و نظرات خود را درباره جزئیات ارائه کردند که بهطور خلاصه در زیر میخوانید.
سیدمحمود میرلوحی: در سال، ۸هزار میلیارد تومان هزینه نیروی انسانی میشود و وقتی صحبت از این هزینهکرد میشود، مردم از ما اصلاح ساختار میخواهند. حال ما میخواهیم از مسیر دانشگاههای برتر، نیروی انسانی را تامین و کارخانه تولید مدرک را تعطیل کنیم. بنابراین ادغام و کاهش مراکز علمی کاربردی و کاهش میتواند به اصلاح ساختار کمک کند.
ابراهیم امینی در مخالفت با پیشنهاد ادغام مراکز آموزشی در قالب یکمرکز: در مدیریت شهری حوزههای تخصصی هستند که مسائل عملی و مورد نیاز خود را بهخوبی تشخیص میدهند و بنابراین ما نباید بهدنبال تعطیلکردن ولو یک کلاس باشیم.
مجید فراهانی در مخالفت با پیشنهاد ادغام مراکز آموزشی در قالب یکمرکز: چنانچه واحدهای آموزشی شهرداری را بخواهیم ادغام کنیم، در ظاهر این است که میخواهیم ادغام کنیم اما در باطن هزینههایمان افزایش پیدا کرده و به اهدافی که برای آموزشهای ضمن خدمت و کوتاهمدت درنظر گرفتهایم، نمیرسیم. از سوی دیگر درصورت تصویب، معلوم نیست مباحث مدنظر ارائه شود و حتی زمانبندی برگزاری دورهها مشخص نخواهد بود. (این پیشنهاد به تصویب نرسید).
زهرا صدراعظم نوری در ارائه پیشنهاد تبدیل ۹مرکز به ۴مرکز: باید این مراکز بهمعنای واقعی ساماندهی شوند، به سمت اثربخشترشدن حرکت کنند و علاوه بر افزایش کیفیت، از هزینههای غیرضروری پرهیز شود. پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر این است که ۹ مرکز به ۴مرکز تبدیل شده و تا شهریورماه این امر محقق شود؛ اما بنابر توضیحاتی که رئیس جدید این مرکز داده است،
جا دارد مباحث کارشناسیتر، بررسی شود و پیشنهادهای او مورد توجه قرار گیرد وهمچنین از ظرفیت حضور آقای ابوالحسنی که عضوهیأت علمی هستند، در جهت تدقیق این طرح استفاده شود، نه اینکه بخواهیم در این موضوع تعلل و کوتاهی کنیم. ما باید جلوی موازیکاری را بگیریم، ۳۴مرکز آموزشی و پژوهشی، مرکز مطالعات و چند اداره مطالعاتی داریم که همه بهصورت موازی کار میکنند. بنابراین ۹مرکز به ۴مرکز ایمنی و بحران و مراکز علمی-کاربردی آموزش حملونقل و ترافیک شهری، علمی فناوری نوسازی و شهر هوشمند و مرکز آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند (این پیشنهاد به تصویب رسید).
ناهید خداکرمی: در زمینه مهارتهای اجتماعی نیازمند مراکز علمی هستیم که میتواند زمینه درآمدزایی هم باشد. علی اعطا در ارائه پیشنهاد رشتههای مورد آموزش هر یک از مراکز: بعضی از رشتههای این مراکز در بیرون وجود دارد و بعضی از رشتهها که جنبه کاربردی دارد، درلزوم و ضرورت آن جای تردید است. بنابراین فهرست این رشتهها باید به تصویب شورا برسد (این پیشنهاد به تصویب رسید).
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کاهش مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران به ۴مرکز و نیز حذف مراکز آموزشی داخلی و تجمیع در یک مرکز آموزشی طرح ساماندهی مراکز آموزش شهرداری تهران را به تصویب رساندند.
- کاهش ۶۰درصدی درآمد با لایحه جدید
همانطور که گفته شد، دیروز الویری و امانی در نطق پیش از دستور خود، نسبت به لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس واکنش نشان دادند. الویری گفت: «در لایحه جدید عوارض و مالیات با هم ترکیب شده و سهم شهرداریها و دهیاریها مشخص نیست. عدمتفکیک این دو منبع از همدیگر اشتباه و واجد ایراد قانونی و اجرایی است. نکته و ایراد دیگر تغییر «عناوین عوارضی» به مالیات است.»
الویری اعلام کرد که اگر لایحه به تصویب برسد، قریب به۶۰درصد درآمد شهرداریها که از محل وضع عوارض محلی توسط شوراها تامین میشود، از بین رفته و چالشهای فراروی شهرداریها به بحرانهای لاینحل تبدیل خواهد شد و شوراها دیگر نمیتوانند به مردم خدماترسانی کنند. او خواستار خارجشدن لایحه از دستور مجلس یا اصلاح ۱۳مورد اشکال آن شد. محمد سالاری هم خواستار صدور بیانیه و حضور اعضای شورای شهر تهران در صحن مجلس بهمنظور اعتراض به لایحه مالیات بر ارزش افزوده شد. به گفته او، لایحه مالیات بر ارزش افزوده مغایر قانون اساسی و برنامه ششم توسعه است.
- افطاری رنگین با هزینه شهرداری ممنوع است
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصدوسیونهمین جلسه شورا با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: «در شرایط سخت امروز جامعه، شاید بیش از هر زمان دیگری ما به فلسفه و حقیقت روزه نیازمندیم. با توجه به وقایعی نظیر سیل، بخش بزرگی از جامعه ما، ماه رمضان امسال را متفاوت با سالهای گذشته تجربه میکنند. باید بدانیم روزهای که در آن بر سفره رنگین خود بنشینیم و از حال دیگران بیخبر و نسبت به آنان بیتفاوت باشیم، پذیرفته نخواهد بود.
از اینرو من بهصورت جدی از همه دستگاههای مرتبط با مدیریت شهری و بهخصوص شهردار تهران میخواهم از برگزاری برنامههای افطاری که با بودجه شهرداری انجام میشود، جلوگیری کند. اگر جلسات و مراسمی نیز با ساعت افطار تلاقی میکند، افطاری مختصری با هزینه شخصی مسئولان جلسه به حاضران داده شود تا شهروندان احساس نکنند در این شرایط دشوار زندگی، مسئولان نسبت به مشکلات آنها بیتفاوت هستند.» او همچنین خواستار رسیدگی و توجه بیشتر به وضعیت مناطق محروم شهر و برگزاری برنامههای فرهنگی در این نقاط شد.