همایش بین‌المللی بنای آینده مطمئن برای منطقه‌ آسیای جنوب غربی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی 23 و 24 بهمن از سوی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر این همایش در گفت‌‌وگو با همشهری با اعلام آغاز این همایش با سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام از بامداد روز سه شنبه 23 بهمن، از طرح 20 مقاله از 70 مقاله علمی ارائه شده به دبیرخانه این همایش در دو روز برگزاری آن خبرداد.

وی تأکید کرد: موضوع این همایش بین‌المللی، مقایسه وضعیت ایران با کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی در چارچوب سند چشم‌انداز است.

وی گفت: با توجه به اینکه توسعه ایران در گرو توسعه منطقه است، این همایش تلاش خواهد کرد تا در زمینه توسعه این منطقه که شامل 25 کشور با 530 میلیون نفر جمعیت است، موانع توسعه این منطقه را بررسی کند و الگوی مناسب توسعه منطقه‌ای را  پیشنهاد کند.

بعد از ظهر سه شنبه دکتر داود دانش جعفری، وزیر اقتصادی و دارایی در این همایش که جمعی از مسئولان و کارشناسان کشورهای منطقه و کنفرانس اسلامی شرکت دارند، سخنرانی خواهد کرد.

به گفته دبیر همایش، صبح چهارشنبه نیز دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با سخنان خود روز دوم همایش را آغاز خواهد کرد و بعدازظهر چهارشنبه دکتر غلامعلی‌حداد‌عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران اختتامیه این همایش است.

آقا‌محمدی گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله، ایران باید به قدرت اول در میان ‌٢٥ کشور منطقه آسیای جنوب غربی که شامل خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و بخشی از اقیانوس هند است، تبدیل شود.

وی گفت: دولت وظیفه دارد شاخص‌هایی را تعیین کند تا ما بتوانیم بر اساس آنها خود را با ‌٢٤ کشور دیگر مقایسه کنیم.

به گفته آقا‌محمدی، ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی با ‌٥٥٤ میلیارد دلار  مقام دوم را بعد از ترکیه دارد و کشورهای پاکستان، عربستان‌ و مصر در مقام‌های بعدی قرار دارند.