تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۱

همشهری امارات: وقتی در طول یک شب همه چیز عوض شد. 6 امتیاز از پرسپولیس کسر و 5 امتیاز سپاهان به این تیم برگردانده شد

این بود، قسمتی که سپاهان برای جبران آن باید چند هفته را منتظر می‌ماند. تازه اگر این اتفاق می‌افتاد که پرسپولیس، هفت امتیاز را تقدیم این تیم اصفهانی می‌کرد. اما الان که 5 امتیاز هم دوباره به این تیم برگشته، حالا این تیم با 4 امتیاز بیشتر نسبت به پرسپولیس، صدرنشین جدید لیگ لقب گرفته.

 آلبرت گریگوریان، یکی از اعضای سازمان لیگ هم صحه بر این اتفاق می‌گذارد: «چون پرونده مربوط به باشگاه سپاهان قرار است در کمیته استیناف مورد بحث و بررسی قرار گیرد و رای نهایی در این خصوص اعلام شود، سازمان لیگ هنوز ۵ امتیاز مربوطه را از سپاهان کسر نکرده تا تکلیف نهایی این پرونده مشخص شود.» اما کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ما این موضوع را کاملا باز کرد: «کسر 6 امتیاز از پرسپولیس که مسلم است.

 الان بحث حضور این تیم در لیگ دسته اول است؛ اگر باز هم در پرداخت طلب کوئیان تاخیر بیفتد. اما ما در رایزنی هستیم تا این اتفاق گریبان پرسپولیس را نگیرد و کوئیان از کسر 6 امتیاز هم صرف‌نظر کند.» نامه فیفا که روز یکشنبه به فدراسیون رسیده، نشان از این دارد که دیگر این تیم کسر این 6 امتیاز را باید قطعی بداند. اما محمدی، رئیس سازمان لیگ در خصوص این نامه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند: «این نامه به دست من که نرسیده. شاید فقط آقای کفاشیان از این موضوع مطلع است. تا آن جایی که من می‌دانم، این تیم تا روز سی‌ام بهمن فرصت دارد. این باشگاه هم دنبال این است تا طلب خود را هرچه زودتر بپردازد.» ولی انگار او از این موضوع بی‌اطلاع است که این نامه به حکم قطعی کسر 6 امتیاز تاکید می‌کند و دیرکرد در پرداخت، این تیم را دسته اولی می‌کند.

 انگار کاشانی، مدیرعامل پرسپولیس هم در این خصوص کاملا مطلع است که این گونه گفت: «از فدراسیون خواسته‌ام این امتیازات را فصل بعد از پرسپولیس کم کنند.» او در ادامه می‌گوید: «چهارشنبه گذشته بود که از سوی فیفا نمابری به فدراسیون ارسال شد. خب طبق روال اداری یک رونوشت هم به باشگاه دادند.» اما کاشانی تهدید فیفا را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهد تا فدراسیون به داد پرسپولیس برسد: «در این نمابر گفته بودند که اگر باشگاه پرسپولیس تا سی‌ام بهمن، طلب‌اش را به شرکت کوپیان ندهد، فعالیت‌های فدراسیون ایران به حالت تعلیق در خواهد آمد.»

 ولی کفاشیان این موضوع را مختص این باشگاه می‌داند: «الان کسر 6 امتیاز قطعی شده. اما ما دنبال این هستیم تا حتی این 6 امتیاز و سقوط این تیم به دسته اول منتفی شود. ولی این مسئله هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد.» کاشانی در ادامه حرف‌هایش مسئله را احساسی می‌کند: «بازیکنان و مربیان ما برای دستیابی به این مهم تلاش زیادی کرده‌اند و امتیازات را به سختی جمع کرده‌اند. اما متاسفانه برخی عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده‌اند تا پرسپولیس از دستیابی به موفقیت در فصل جاری که یکی از بهترین فصول این تیم بوده است، محروم شود.» او که شاید، این مسایل را مرتبط به مدیریت زمان انصاری‌فر می‌داند، او را متهم ردیف اول این اتفاقات می‌داند ولی انصاری‌فر هیچ مسئولیتی در این خصوص نمی‌پذیرد: «مسئله رافائل را می‌پذیرم. ولی زمانی که داشتم این تیم را تحویل می‌دادم، پولی را هم از بابت ترانسفر اولادی گذاشتم تا طلب این شرکت پرداخت شود.

 اما با سهل‌انگاری هشت ماهه مدیریت جدید کار به این جا کشیده شد.» اما کاشانی این موضوع را کاملا رد می‌کند: «زمانی که من به این تیم آمدم، پول که نبود هیچ؛ 600 میلیون هم بدهی داشتیم. کریم باقری، ساشا ایلیچ، ابراهیم اسدی و چند نفر دیگر پشت در باشگاه صف کشیده بودند تا طلب‌شان را بگیرند. حالا پول کجا بود، نمی‌دانم؟» اما انصاری‌فر می‌گوید: «مسئول مالیاتی باشگاه هنوز در این باشگاه مشغول است. ایشان می‌توانند بپرسند!»

او بحث را به جایی می‌کشاند که می‌خواهد از بحث سوءمدیریت‌اش دفاع کند: «من آن موقع هم نگران این موضوع بودم. این موضوع را به سازمان تربیت بدنی هم اطلاع دادم تا نکند، این 6 امتیاز کسر شود. البته بگویم که از همان موقع فیفا ما را نسبت به این کسری امتیاز تهدید کرده بود. ما دیدیم که فیفا سر مسئله استقلال، تعلیق فدراسیون فوتبال و... اصلا با ما شوخی ندارد. پس باید این تهدید را جدی می‌گرفتیم. ولی انگار نه انگار.» اما کاشانی در این رابطه گفت: «ما چند وقت است که نسبت به این مسئله آگاه شدیم. زمانی که ایشان حتی در مراسم تودیع‌شان هم شرکت نکردند، ما از کجا باید می‌فهمیدیم. ما حتی یک ثانیه هم رنگ آقای انصاری‌فر را در باشگاه خودمان ندیدیم.»