همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استان مرکزی به عنوان سومین استان کشور در تنوع زیستی مطرح است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، رضا میرزائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استان مرکزی به عنوان سومین استان کشور در تنوع زیستی مطرح است و موزه حیات وحش اراک نمایی از جلوه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای بکر این استان را فراروی بینندگان و علاقمندان به حیات وحش و تنوع زیستی گذاشته است.

میرزائی افزود: موزه تاریخ طبیعی از جمله مکان‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، پژوهشی و نمایشگاهی است که می‌تواند در شناساندن زیست‌بوم‌های مختلف و جلوه‌های تنوع زیستی به قشرهای مختلف جامعه نقش ارزنده‌ای ایفا کند و آن‌ها را به حفاظت از محیط زیست علاقمند سازد.

وی با تاکید بر این که این موزه منحصر به فرد مرجعی برای حضور علاقه‌مندان به طبیعت، دانش پژوهان و اقشار مردم است اضافه کرد: اطلاعات مفیدی از گونه‌های تنوع زیستی استان و کشور در اختیار بازدیدکنندگان از این موزه قرار می‌گیرد.

  • نمایش ۳۶۰ گونه از حیوانات در موزه تاریخ طبیعی اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: در موزه ارزشمند تاریخ طبیعی اراک بیش از ۳۶۰ گونه از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها به نمایش درآمده و ۸۲۷ نمونه از بی‌مهرگان، ۱۷ نمونه جمجمه و ۵۰ نمونه از سنگ‌ها و کانی‌ها به شکل جذاب و دیدنی در قسمتی از این موزه به عنوان داشته‌های تنوع زیستی جلوه‌گری می‌کند.

وی ادامه داد: وجود نمونه‌هایی از غاز پیشانی سفید کوچک که در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار دارد، از ویژگی‌های بخش پرندگان این موزه است و همچنین یک نمونه خروس کولی سینه سیاه که جزو پرندگان اتفاقی ایران است در موزه موجود است.

موزه تاریخ طبیعی استان با چینشی مناسب و تنوع گونه‌ای بالا از سال ۱۳۷۸ افتتاح شده و معرف داشته‌های طبیعی و زیستی استان مرکزی است.

سه طبقه این موزه با وسعت ۴۲۵ مترمربع، کلکسیونی از ۱۳ هزار و چهار نمونه مهره‌دار و بی‌مهره‌ها است که با آرایشی زیبا فرا روی بینندگان قرار گرفته است.