گروه محیط‌زیست: نیم‌ساعت پس از شروع مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست،(23 بهمن) فاطمه جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه برخی معاونان و مشاورانش از در ویژه‌ای وارد سالن شد تا ضمن رسمیت بخشیدن به این مراسم، از 5/2 سال عملکرد سازمان متبوع خود دفاع کند.

جوادی که شخصیتی آرام دارد و کمتر از او انتظار می‌رود که لحنی منتقدانه در پیش گیرد، با اشاره به آماری که اخیرا در مجمع جهانی اقتصاد داووس ارائه شده، و بر اساس آن رتبه ایران در میان 149 کشور جهان در مقایسه با سال 2006 با 14 پله نزول 67 اعلام شده است، گفت: در حالی که هیچ سازمان و مرجع رسمی در کشور آمار و ارقامی در این زمینه اعلام نکرده‌اند، برخی به استناد اطلاعاتی که یک شرکت خصوصی در خارج و با هدف به انزوا کشاندن ایران در مسائل زیست‌محیطی اعلام کرده رتبه کشور را 14 پله پایین آوردند، در حالی که براساس آمار و مستندات موجود طی 5/2 سال گذشته 19 شاخص کمی در حوزه محیط‌زیست در راستای برنامه چهارم توسعه تحقق یافته که این شاخص رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تنها 3 هدف کمی از جمله بحث ارزش‌گزاری اقتصادی منابع طبیعی هنوز به انجام نرسیده است، ‌افزود: طی 5 /2 سال گذشته، 294 گزارش ارزیابی برای بررسی به سازمان ارائه شد که 98 گزارش تأیید، 119 گزارش موافقت مشروط، 51 گزارش برای اصلاح بازگشت و 26گزارش نیز رد شد.

مهار آنفلوانزای پرندگان

وی در حاشیه نمایشگاه با اشاره به اینکه با آمدن پرندگان مهاجر موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز وجود دارد و کشورهای همسایه نیز درگیر این موضوع هستند، افزود: ما هم در پرندگان مهاجر کشور آنفلوانزای فوق حاد را داشته‌ایم اما مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شده تا این بیماری به پرندگان اهلی سرایت نکند.

برای مثال، در استان گیلان 3 تن دانه خریداری و برای پرندگان مهاجر در عرصه توزیع شده تا این پرندگان در زیستگاه خود باقی بمانند و با پرندگان بومی  ارتباط نداشته باشند. از سوی دیگر، این طرح برای 10 تالاب قرمز کشور به لحاظ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که زیستگاه زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است نیز انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در استان تهران هم فرایند دانه پاشی برای پرندگان در حال انجام است و در حال مدیریت این امر هستیم. وی با اشاره به دریافت گزارش‌هایی درخصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین پرندگان وحشی گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با سازمان دامپزشکی این پرنده‌ها امحا شده و هم‌اکنون موردی در این خصوص نداریم.