زمانی برای عبور از بحران عنوان سرمقاله این شماره به قلم امیرعباس تقیپور مدیرمسئول ماهنامه است که در آن به وضعیت وخیم تامین کاغذ برای انتشار نشریات پرداخته و در بخشی از آن آورده است: روزنامهها، از همشهری گرفته تا ایران و... تعداد صفحاتشان را کاهش میدهند، ترتیب انتشار مجلات به هم خورده است، برخی عطای انتشار نشریه را به لقایش بخشیدهاند، هزینۀ خرید کاغذ (البته اگر یافت شود)، لیتوگرافی و چاپ سرسامآور شده، شمارگان روزنامهها کاهش یافته، نشریه از سبد کالای بسیاری از خانوادهها حذف شده، قیمت روی جلد بههیچوجه تناسبی با هزینۀ تمامشدۀ یک نسخه نشریه را ندارد، سفارشهای آگهی بهشدت کاهش یافته است، بیکاری سراغ بسیاری از روزنامهنگاران آمده یا در کمینشان نشسته و... همۀ اینها یعنی رسانههای مکتوب وارد مرحلۀ بحران شدهاند!
تعطیلی تلفنی مطبوعات با اشاره به توقیف جمعی روزنامهها و مجلهها در سال ۱۳۵۳ مقاله سید فرید قاسمی برای این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است.
خبرنگاری در عصر دیجیتال گزارش ریحانه جولایی از سخنرانی اســوتالنا استاوروا رئیس انجمن بینالمللی روابطعمومی در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، گفتوگو با یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاعرسانی و خدمات بورس با عنوان روابطعمومی و ژورنالیسم اقتصادی در خدمت بازار سرمایه، نگاهی به دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با عنوان تعامل اقتصاد و رسانه، تأثیرگذاری تکنولوژی بر حرفۀ روابطعمومی نوشته ریحانه جولایی، بیستمین مطلب از سری مطالب عصر گفتمان با عنوان گفتمان خبری، دروازهسازی و حکمرانی مردم نوشته حسن بشیر و سیوسومین شماره از مطالب کاربرد اینفوگرافیک در حوزۀ تبلیغات و بازاریابی نوشته مریم سلیمی از دیگر مطالب این شماره است. درباره اهمیت زبان و ادبیات فارسی هم این مطالب دیده میشود: زبان فارسی زنده است نوشته مسعود هوشیار، فردوسی و زمانۀ او در گفتوگوی علی ورامینی با «دکتر محمد دهقانی» استاد زبان و ادبیات فارسی: زبان فردوسی منزه و عفیف است، کلیدی برای مردم ایران زمین نوشته امیر الهامی.
و اما درباره رسانه و بحران میخوانیم: امنیت و اسکان حلقههای مفقودۀ اطلاعرسانی و عمل در بحران سیل نوشته نگین حسینی، سیل ویدئوها؛ قدرت شهروندان ویدئوژورنالیست در ماجرای سیل ۹۸ نوشته علی حسنلو، مهمترین پیامِ رسانهای بحرانهای اخیر نوشته بابک زمانی، تأملی بر نحوۀ بازتاب بحران در رسانهها؛ آگراندیسمان مشروع یا سندرُم چوپان دروغگو نوشته محسن آزموده، دو دقیقه به حرفهای من گوش کنید نوشته زهرا چوپانکاره، پنج نقص جدی و مهم خبرگزاریهای رسمی؛ اگر بناست بمانند! نوشته شروین وکیلی، خبرنگاری بحران در گفتوگو با «آزاده محمدحسین» : بحران باید مثل یک حوزۀ خبری دیده شود، سه روایت از رویارویی یک روزنامهنگار با بحران/ سیل سراسری؛ پایان رسانههای رسمی، خیز رسانههای جایگزین نوشته مهدی جلیلی، نگاهی به کارکرد و نقش رسانه در بحران با بررسی موردی شیوۀ اطلاعرسانی رسانههای محلی شیراز در رخداد سیل اخیر؛ جای خالی گزارشهای میدانی نوشته احسان اکبرپور، درسهایِ سیل شیراز برای رسانهها نوشته مسعود سپهر، درباره نقش رسانه در انحراف یا ثباتبخشی به افکارعمومی؛ کشف مجدد سیل با رسانه نوشته ابوالفضل رجبی، رسانه در بحران یا بحران در رسانه نوشته صادق رضاییمنش، تأملی بر پوشش خبری بحران سیل اخیر در کشور نوشته امیر عبدالرضا سپنجی، گفتوگوی علی ورامینی با دکتر محمدرضا سرگلزایی درباره سویههای روانشناختی رسانه در بحران: دچار کرختی عاطفی شدهایم، سایهروشن پوشش رسانهای حادثۀ سیلاب در کشور؛ وضعیت بحرانی خبرنگاری بحران نوشته محمدرضا وحیدی، نگاهی به نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران سیل؛ افزایش فشار به حاکمیت نوشته امیر کاکایی، شهروند خبرنگاران و اخبار سیلاب؛ معضلی به نام نبود سواد رسانهای نوشته ساره گودرزی.
شناسنامه شماره ۱۰۸:
- صاحبامتیاز: مؤسسه مطبوعاتی دایره رنگی ایدهآل
- مدیرمسئول: امیرعباس تقیپور
- رییس شورای سیاستگذاری: سید غلامرضا کاظمی دینان
- سردبیر: سمیرا رستگارپور
- مدیر هنری: یوسف فروتن
- طرح روی جلد: جمال رحمتی
- دیگرهمکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: روشن مهدوی، محدثه گودرزنیا، سمیرا کیانی، الناز تقیپور، سید شادی حسینی
امکان خرید و مطالعه تمام شمارههای ماهنامه از لینک http://www.magiran.com/cmmagazine وجود دارد.