تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵

راضیه شعبانی- البرز- خبرنگار: تنیس خاکی همچون برخی رشته‌های ورزشی مانند اسکی و گلف ورزشی است که در بین عامه مردم به ورزش پولداران معروف شده است.

درواقع قیمت راکت تنیس و آموزش‌های گران‌قیمت این ورزش باعث شده که یک ورزش خاص برای افراد خاص باشد. البرز و به‌ویژه کرج نیز با داشتن چند زمین تنیس موفق به پرورش و تربیت ورزشکارانی شده که اکنون به عنوان نفر اول ایران از آنها یاد می‌شود. البته مسئولان باید بستر ورزش را طوری فراهم کنند که رشته‌های ورزشی رتبه‌بندی نشوند و همه افراد در قشرهای مختلف بتوانند در رشته مورد علاقه خود به ورزش بپردازند. «مشکات‌الزهرا صفی» متولد سال ۸۳ یکی از این ورزشکاران است که از ۴ سالگی به دلیل نزدیکی به این زمین‌ها در پارک تنیس (باغ فاتح) علاقه‌مند به این ورزش شد. وی که اکنون نفر اول رنکینگ زیر ۱۴ سال دختران در آسیاست، موفق به کسب بیش از ۳۰ عنوان در مسابقات ملی و ۱۰ عنوان در آسیا شده است. به این بهانه پای صحبت‌های او نشستیم.  

  • چگونه با رشته تنیس خاکی آشنا شدید؟

از ۴ سالگی به ورزش و فعالیت‌های ورزشی علاقه داشتم و همین باعث شد تا از ۶ سالگی ورزش را در سطح قهرمانی آغاز کنم. پس از مدتی وقتی از کنار زمین تنیس جهانشهر کرج رد می‌شدیم با تشویق مادر و دایی‌ام به این ورزش علاقه‌مند شدم و فعالیتم را در این رشته از ۹ سالگی آغاز 
کردم.

  • تاکنون چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

ضمن این‌که اکنون نفر اول رنکینگ زیر ۱۴ سال دختران و نفر سوم رنکینگ زیر ۱۸ سال در آسیا در ۱۴ سالگی هستم، حداقل ۳۰ عنوان ملی و ۱۰ عنوان آسیایی دارم که بعضی از آنها شامل قهرمانی زیر ۱۲ سال در سال ۹۴، قهرمان زیر۱۴ و ۱۶ سال ایران در سال ۹۶، نفر اول مسابقات «ای تی اف» قطر در سال ۹۶، نفر اول مسابقات سطح ۳ تنیس آسیا زیر ۱۳ سال در کیش در سال ۹۷ و نفر اول مسابقات سطح ۲ تنیس آسیا در سریلانکا در سال ۹۷ است.

  •  به نظر شما چه موانعی برای پیشرفت ورزش قهرمانی وجود دارد؟

متاسفانه مشکلات ورزش قهرمانی زیاد و این مشکلات در ورزش تنیس بیشتر است. به دلیل این‌که ورزش تنیس ورزش بسیار گرانی به شمار می‌رود، هم در تهیه وسایل از جمله راکت و کفش و لباس و زه و هم در تهیه زمین و هزینه مربی، که در کنار این موضوعات هزینه شرکت در مسابقات داخلی و خارجی هم مطرح می‌شود. ورزشکاران و خانواده‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند، حتی ورزشکارانی که قهرمان محسوب می‌شوند اگر از قافله پرداخت هزینه‌ها جا بمانند، از دور رقابت عقب می‌مانند و مجبور به ترک ورزش قهرمانی می‌شوند.

ورزشکاران برای حفظ رنکینگ ناچار به شرکت در مسابقات خارجی هستند که حتی قبلاً (قبل از وضعیت فعلی ارز) نیز به‌سختی می‌شد از پس هزینه‌ها برآمد، اما با وضعیت فعلی درواقع ورزشکاران امکان شرکت در مسابقات خارجی را ندارند و از رقبای آسیایی و جهانی خود جا مانده‌اند و به‌جز تعداد محدودی، خانواده‌ها هم نمی‌توانند هزینه‌های سفرها را به علت نبودن حمایت تامین کنند، حتی این حمایت از قهرمانان و نفرات اول رده‌های سنی هم وجود ندارد. از طرفی هم حامیان مالی در ورزش تنیس فعال نیستند، در حالی که حضور حامی مالی در دنیا یک موضوع حل‌شده و یک حامی برای ورزشکار ضروری است. در کشور ما این نهاد یا بسیار ضعیف است یا وجود ندارد.

  • امکانات استان برای علاقه‌مندان این ورزش کافی است؟

 با برنامه‌ریزی‌هایی که برای استفاده از امکانات استان در طول ۲ سال اخیر از طریق افزایش باشگاه‌های تنیس، برگزاری مسابقات در رده‌های سنی مختلف در استان و استعدادیابی در رده سنی کودکان شده است، تنیس وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است، اما هنوز مجموعه‌ای دولتی با تجمع زمین تنیس، باشگاه بدنسازی و امکانات استفاده از روانشناسان ورزشی وجود ندارد.

  • چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

با توجه به مشکلاتی که توضیح دادم، برنامه‌ریزی برای آینده کار دشواری است. برای برنامه‌های کلان قطعا این قهرمان‌ها به حمایت دولت، اداره‌کل ورزش و جوانان و فدراسیون تنیس نیازمندند و خانواده به‌تنهایی نمی‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد، چون پشتوانه‌ای وجود ندارد. ورزشکاران تنیس خاکی نیازمند استفاده از زمین‌های رایگان، امکانات بدنسازی و روانشناسی متناسب حداقل با سطح یک آسیا هستند.

  • مسئولان از شما حمایت می‌کنند؟

حمایت‌ها در مقابل هزینه‌هایی که قهرمانان تنیس دارند، خیلی اندک است. جایزه نقدی که یک قهرمان دختر تنیس در ایران از تمام مسابقات داخلی می‌تواند دریافت کند شاید کفاف خریدن ۲ راکت تنیس را هم ندهد. به هر حال ورزشکاران تنیسور در مقابل ورزش‌هایی مثل فوتبال و والیبال و حتی ورزش‌های رزمی مهجور مانده‌اند.

  •  چه انتظاری از مسئولان دارید؟

قطعا هیچ ورزشکاری جز در سایه تلاش و پشتکار و حمایت خانواده و زحمات مربی قهرمان نخواهد شد، اما برای ادامه موفقیت و پیشرفت‌های بیشتر، من و همه تنیسورها به حمایت فدراسیون تنیس برای برنامه‌ریزی و امکان شرکت در مسابقات خارجی نیاز داریم. باتوجه به این‌که شرایط برای حضور بانوان تنیسور ایرانی در مسابقات خارجی فراهم شده است پس چه بهتر که از این موقعیت برای بهبود ورزش کشور و رنکینگ قهرمانان استفاده شود. همچنین انتظار داریم حداقل تمهیداتی در نظر گرفته شود که قهرمانان بتوانند از وام‌های بدون بهره و کم‌بهره برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کنند.

  • و سخن آخر؟

در شرایط کنونی ورزشکاران به حمایت‌های مالی نیاز دارند تا نتیجه زحماتشان را بگیرند و بتوانند با شرکت در مسابقات، سطح تنیس ایران را ارتقا دهند. انتظار داریم مسئولان، بی‌تفاوت ازکنار آنها عبور نکنند و حداقل برای نفرات برتر استان که توانایی خود را در مسابقات اثبات کرده‌اند تمهیداتی مثل کمک به دریافت وام از بانک‌ها فراهم شود.