همشهری آنلاین: سنبل آبی به «شیطان بنفش» مشهور و ریشه‌های آن جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است بنابراین به عنوان گیاهی سمی و سرطان‌زا شناخته شده است.

ایسنا نوشت: این گیاه با نام علمی Solms Eichhornia crassipes، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که به عنوان گیاه زینتی وارد کشور شده است و در مناطق خارج از محدوده بومی خود اغلب به عنوان یک گونه مهاجم شناخته می‌شود.

سنبل آبی‌ همچنین دارای برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتری است که در سطح آب شناور و دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد است و سنبله‌ای با ۸ تا ۱۵ گل زیبا دارد و عمدتاً رنگ گل‌ها طیفی از رنگ‌های بنفش، صورتی و ارغوانی است.

با وجود هشدارهای محیط زیست این گیاه همچنان در برخی معابر شهری در تهران به قیمتی بسیار نازل به فروش می‌رسد و خریداران و حتی فروشندگان آن به مضرات این گیاه برای سلامتی آگاه نیستند.

  • محیط زیست وظیفه قانونی برای برخورد با فروشندگان سنبل آبی ندارد

محمدرضا خویشتندار - فرمانده یگان محیط زیست استان تهران - در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سنبل آبی یک نوع گیاه مهاجم است البته محیط زیست وظیفه قانونی برای برخورد با فروشندگان و عرضه کنندگان آن را ندارد، اظهار کرد: در واقع سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه برخورد با خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی مورد حمایت و حفاظت این سازمان را دارد.

وی ادامه داد: برای مثال «لاله واژگون» گیاهی است که در طبیعت ایران به عنوان یک گونه شاخص شناخته می‌شود و به منظورحفاظت از این گونه، خرید و فروش آن ممنوع اعلام شده است و محیط زیست با متخلفان برخورد می‌کند اما سنبل آبی کاملا بر عکس این موضوع است.

  • ضرورت حذف سنبل آبی از کشور

خویشتندار با تاکید بر اینکه سنبل‌ آبی باید هر چه سریع‌تر از کشور حذف شود، تصریح کرد: این گیاه نه تنها برای محیط زیست بلکه برای سلامتی افراد خطرناک است و دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی باید جلوی تکثیر و فروش این گیاه در کشور را بگیرد.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تنها می‌تواند به هموطنان توصیه کند که از خرید این گیاه خودداری کنند و آن را در اکوسیستم‌های آبی کشور رها نکنند.

  • پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای مقابله با سنبل آبی در کشور

وی در پایان با اشاره به اینکه بهتر است برای مدیریت سنبل آبی کارگروه و کمیته‌ای تشکیل شود و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در آن حضور داشته باشند، اظهار کرد: در این صورت می‌توان وظیفه دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت را مشخص و برای مقابله با سنبل آبی اصولی‌تر عمل کرد.