افزایش جمعیت از یکسو و محدودیت منابع، شناسایی چالشها و توجه به مؤلفههای مؤثر بر مدیریت حملونقل و ترافیک شهر بندرعباس را زمانبر و طولانی کرده است. شاید بتوان اصلیترین مشکل شهر بندرعباس را عدم ارائه خدمات بهطور یکسان در مناطق مختلف شهر عنوان کرد. استقرار مراکز تجاری و اداری در مرکز شهر و نقاط ساحلی باعث ازدحام تردد خودروها در بخش مرکزی شهر و تسری آن به دیگر نقاط و معابر بندرعباس شده است.
روزانه حجم بالایی از کالاها در کنار مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای بندرعباس که بیشتر در مرکز شهر واقع شدهاند، تخلیه و بارگیری میشود. این اتفاق نهتنها موجب راهبندان و سد معبر دائمی در این بخش شده بلکه جلوه نامناسبی نیز به سیمای شهر داده است. طی سالهای اخیر و با تمرکز و توجه مسئولان استانی برای جذب و افزایش گردشگر به این خطه، طرح و برنامههای توسعهای هم در مرکز شهر بندرعباس با توجه به نزدیکی به ساحل رشد جالب توجهی داشته است. این در حالی است که بهسازی و ساماندهی معابر هماهنگ و همزمان با این رشد رخ نداده است. یکی از معضلات جدی کمعرض بودن خیابانها در این نقطه از شهر است. همین موضوع مشکلات فراوانی را برای شهروندان، بهویژه کسبه و بازاریان بندرعباسی ایجاد کرده و آنها را اغلب برای تخلیه و بارگیری اجناس با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.
دورنمای ایدهآل برای شهری مانند بندرعباس و معضلات آن، شهر هوشمند است. شهری که خدمات مورد نیاز شهروندان از طریق شبکههای اطلاعرسانی تامین شده و نیازی به حضور فیزیکی برای دسترسی به خدمات نیست. شهر هوشمند، مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادیصنعتی هر شهر است که در آن مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، بهینهسازی زیرساختهای شهری و بهبود کیفیت زندگی مدیریت میشود. راهی که کشورهای حوزه خلیج فارس با داشتن ویژگیهای اقلیمی مشابه بندرعباس از مدتها پیش، در حال اجرای آن هستند.
ترن هوایی، یکی دیگر از گزینههای مناسب در حوزه حملونقل این شهر بندری است. با توجه به اینکه بندرعباس یک شهر طولی با شرایط خاص آبوهوایی است، راهاندازی این سیستم حملونقل از نظر اقتصادی و ایمنی به صرفه، مطمئن و بهدور از آلایندگیهاست. از دیگر اقدامات ضروری برای مدیریت ترافیک شهری در بندرعباس میتوان به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همگانی (تاکسی، اتوبوس و...)، توسعه و بهسازی معابر شهری، ترویج دوچرخهسواری و احداث مسیری مشخص برای آن، همچنین انتخاب یک روز به عنوان روز بدون خودرو، اخذ عوارض در مناطق ساحلی یا مرکز شهر در ساعاتی از شبانهروز، مدیریت فضای پارک خودرو واحداث پارکینگهای طبقاتی در نقاط پرترافیک شهر اشاره کرد.