به گزارش شهرنوشت، یکی از کمبودهای امروزِ تهران در حوزه حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، جایگاههای سوختگیری است. این نیاز پایتخت را میتوان از فاصله بیش از ۵ کیلومتری جایگاهها از یکدیگر و صفوف طولانی خودروها برای سوخت گیری متوجه شد؛ این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی متوسط سطح دسترسی به پمپبنزین باید یک کیلومتر باشد. در همین خصوص مدیر احداث جایگاههای کوچک مقیاس شهرداری تهران در مورد این نیاز شهر تهران و علت توسعه پیدا نکردن جایگاه های کوچکمقیاس سوخت توضیحاتی را ارائه داد.
محمود امانپور در خصوص توسعه و احداث جایگاه پمپ بنزین در کلانشهرها گفت: باتوجه به اینکه زمین گران است این اقدام در بسیاری از شهرها از جمله تهران توجیه اقتصادی ندارد. به همین علت وزارت نفت از شهرداریها درخواست کرده تا برای احداث جایگاههای کوچک مقیاس (۱۵۰ تا ۲۵۰ متر) زمین در اختیار سرمایهگذار قرار دهند.
او افزود: طبق مطالعات وزارت نفت، تهران در حال حاضر به ۳۷۰ جایگاه نیاز دارد تا به استاندارد لازم برسد. متأسفانه احداث جایگاه در تهران تبدیل به یک طنز تلخ شده است چراکه همه (وزارت نفت، شهرداری، شهروندان)، موافق و مخالف طرح هستند. علت احداث جایگاه پمپ بنزین این است که به خاطر سوختگیری، خودرو مسافتی بیشتر از دو کیلومتر را طی نکند تا اثراتی مانند افزایش ترافیک و آلودگی هوا برای شهر نداشته باشد.
به گفته امان پور، درحال حاضر تهران حدود ۱۵۰ جایگاه پمپ بنزین دارد.
او در ادامه در مورد موانع و مشکلات احداث جایگاههای سوخت کوچک مقیاس گفت: مشکل اول در رابطه با محیط زیست است؛ محیط زیست میگوید که کاربری جایگاههای پمپ بنزین باید خدماتی باشد، اما مسئله اینجاست که مرجع تعیین کاربری، شهرداری است. از سوی دیگر، زمینهایی که شهرداری معرفی میکند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند چراکه شهرداری به منابع مرغوب خود نیاز دارد.
مدیر احداث جایگاههای کوچک مقیاس شهرداری تهران افزود: مرجع اصلی (وزارت نفت) که باید به دنبال توسعه جایگاهها باشد هم کار را متوقف کرده است. شهرداری تهران چندین بار درخواست موافقت موقت از شرکت پخش و وزارت نفت کرده است. به این معنی که ابتدا جایگاهها راه اندازی شود سپس در طول این مدت وزارت نفت به دنبال استعلامات باشد. حدود شش ماه است که شهرداری تهران درخواست داده، اما هنوز اقدامی انجام نشده است.
امانپور ادامه داد: احداث پمپ بنزین بوروکراسی پیچیده و طولانی دارد؛ علاوه بر شرکت نفت بقیه ارگانها اعم از شرکت برق، سازمان آب، پلیس راهور (اداره صنوف) و ... نیز با احداث جایگاهها همکاری نمیکنند و هر سازمان مانعی ایجاد میکند.
او با اشاره به اینکه شهروندان هم بخش دیگری از مخالفتها هستند، عنوان کرد: پمپ بنزین در دل شهر است و پمپ بنزینهای موجود هم چسبیده به بافت مسکونی هستند، اما برای احداث یک جایگاه جدید، شهروندان میگویند این اقدام خطرناک است یا باعث انتشار آلودگی میشود، در آخر هم که به بنبست میرسند اظهار میکنند که ایجاد جایگاه باعث کاهش قیمت منزل مسکونی میشود.
امانپور افزود: در جلسات همه موافق توسعه و افزایش جایگاههای پمپ بنزین هستند و یکی از عوامل ترافیک را کمبود جایگاهها میدانند، اما زمان عمل که فرا میرسد همه سنگ اندازی میکنند.
مدیر احداث جایگاههای کوچکمقیاس شهرداری تهران در پایان گفت: همین موانع موجب شد مناطق تهران ۴۰ قطعه از ۴۸ قطعه زمینی که معرفی کرده بودند را پس بگیرند.