تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

خدیجه ستارزاده- البرز- خبرنگار: بخشی وسیعی از محدوده خدماتی منطقه ۱۲ شهرداری کرج به مناطق حاشیه‌نشین مانند آق‌تپه، مهدی‌آباد و قزل‌حصار مربوط می‌شود که مشکلات زیرساختی و عدم تناسب بین امکانات شهری و توسعه ساخت‌وساز، به‌ویژه غیرمجاز، مشکلات زیادی برای شهروندان و همچنین مسئولان شهری به وجود آورده است.

وجود نخاله و زباله در برخی زمین‌های خالی، در و دیوار نازیبا و رنگ و رو رفته ساختمان‌های قدیمی رهاشده، فرسودگی و از بین رفتن کف‌پوش و برخی وسایل بازی در پارک‌ها، وجود سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی در پارک‌ها و خیابان‌ها و همچنین آبگرفتگی در خیابان از نمونه مشکلاتی است که در محدوده خدمات شهری منطقه ۱۲ باعث نارضایتی شهروندان و درخواست آنها برای رسیدگی به این معضلات شده است.

  • نمای نازیبای خانه‌های قدیمی

یکی از اهالی مهدی‌آباد با اشاره به کهنه و فرسوده بودن خانه‌ها و به‌ویژه ملک‌های قدیمی که خالی از سکنه هستند می‌گوید: این منطقه به عنوان یکی از مناطق ضعیف و پرآسیب مشکلات زیادی دارد و زندگی را برای ساکنان سخت می‌کند و دیدن نمای خانه‌های قدیمی و نازیبا، درودیوار نوشته شده و چهره مرده شهر روحیه مردم را خراب‌تر می‌کند.

«مجتبی هاشم‌پور» می‌افزاید: صبح که از خانه خارج می‌شویم با دیدن این مناظر و تصاویر دیگر روحیه‌ای برایمان نمی‌ماند. وی می‌گوید: در بعضی زمین‌های خالی هم نخاله‌های ساختمانی ریخته می‌شود و بر این معضلات می‌افزاید. وی با اشاره به جوی‌های خیابان‌ها که باریک و کم‌ارتفاع هستند می‌گوید: بیشتر آنها به دلیل انباشت خاک و نخاله‌های ریز، وقتی آب باران و یا آب خانه‌ها در آنها جاری می‌شود خیلی زود پر شده و در خیابان سرریز می‌شود. این جوی‌ها گنجایش عبور و هدایت آب‌های سطحی را ندارند و کافی است نیم‌ساعت باران ببارد تا در خیابان‌ها آبگرفتگی شود.

  • وضعیت نامناسب بوستان‌های محلی

یکی از اهالی آق‌تپه نیز با بیان این‌که فضای سبز و تعداد پارک‌های این منطقه به نسبت جمعیت آن کم است، می‌گوید: بوستان‌های موجود هم کف‌پوش‌ آنها فرسوده شده و از بین رفته‌اند و برای بازی کودکان مناسب نیستند. «سمیه نوروزیان» می‌افزاید: بیشتر مردم این محدوده در آپارتمان زندگی می‌کنند و کودکان از هر تفریحی محروم هستند و با شروع تابستان به پارک و تفریح بیشتر نیاز دارند. امیدوارم مسئولان شهرداری با در نظر گرفتن این مسائل و شرایط مالی و اقتصادی اهالی این منطقه فکری به حال بوستان‌های محلی بکنند.

  • سگ‌های ولگرد و خانگی

یکی دیگر از شهروندان ساکن در کیانمهر نیز می‌گوید: سگ‌های ولگرد معضلی بزرگ برای این منطقه هستند که باعث ناراحتی و مشکل برای اهالی شده‌اند. «فرهاد شایسته» می‌افزاید: علاوه بر این سگ‌ها که در هر کوچه و خیابانی دیده می‌شوند، در پارک‌ها هم سگ‌های خانگی جولان می‌دهند و صاحبانشان آنها را برای تفریح و پیاده‌روی به پارک‌ها می‌آورند. شایسته می‌گوید: این کار نامناسبی است که برخی شهروندان رعایت نمی‌کنند و حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند و این امر روزبه‌روز بیشتر به چشم می‌خورد و در همه نقاط و پارک‌های شهر گسترش دارد.

  • خدمات شهری انجام‌شده در ۲ ماه گذشته

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری کرج با تاکید بر این‌که شهروندان یک شهر روزانه نیازمند ارائه خدمات متفاوت از جمع‌آوری زباله تا زیباسازی و گسترش فضاهای سبز شهری هستند و همچنین برای شهروندان زیبایی بصری شهر و نشاط و شادابی آن از هر چیز دیگری بااهمیت‌تر است، می‌گوید: خدمات شهری از اولین و مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها به شمار می‌آید و خواسته‌های بحق مردم مسئولیت مدیریت شهری به‌ویژه مسئولان حوزه خدمات شهری را سنگین‌تر می‌کند.

«مهرداد فیروزبخت» می‌گوید: در ۲‌ماه اول سال فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های خدمات شهری مانند طرح جهادی پاک‌سازی محله‌ای، جمع‌آوری سد معبر به صورت شبانه‌روزی، جمع‌آوری خاک و نخاله از زمین‌های بایر، پاک‌سازی هرروزه معابر منطقه، لایروبی کانال‌ها و جوی‌های منطقه برای جلوگیری از آبگرفتگی‌های احتمالی، با رویکرد ارائه خدمات مطلوب به شهر و شهروندان انجام شده است.

فیروزبخت با بیان این‌که بیش از ۴۳۰۰‌تن زباله در ۲ ماه گذشته از منطقه جمع‌آوری شده می‌افزاید: از آنجا که بخش قابل توجهی از اعتبارات حوزه خدمات شهری در بحث جمع‌آوری زباله‌هاست، جا دارد که شهروندان تلاش بیشتری برای کاهش تولید زباله داشته باشند.وی ادامه می‌دهد: از این مقدار زباله‌ای که از منطقه جمع‌آوری شده است ۷۲۰۰‌تن جمع‌آوری خاک و نخاله ساختمانی بوده و ۱۰۰ هزار مترمربع از زمین‌های بایر مسطح شده و رفت و روب روزانه معابر منطقه نیز از اقداماتی است که روزانه انجام می‌شود. فیروزبخت با بیان این‌که در ۲ ماه گذشته ۵ هزار متر رنگ آمیزی و پاکسازی دیوارنویسی‌های منطقه انجام شده است می‌افزاید: شست‌وشوی جداول، شست‌وشوی تراکت‌ها و پوسترها، شست‌وشوی تابلو معابر، ترمیم و بازسازی تابلوهای معابر و نصب مجدد، آذین‌بندی ریسه‌های پرچمی، ترمیم و بازسازی سطل‌های مکانیزه، ترمیم و بازسازی سطل‌های پارکی معابر از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

شهردار منطقه ۱۲ کرج می‌گوید: رنگ‌آمیزی ایستگاه اتوبوس، رنگ‌آمیزی گاری دستی پاکبانان، تعویض پرچم‌های معابر و میادین، جمع‌آوری بنرهای غیرمجاز، تعمیر و رفع نقص دریچه، جمع‌آوری داربست‌های غیرمجاز، جلوگیری از عملیات ساختمانی صادره از شهرسازی، رفع آثار بناهای غیرمجاز و برخلاف مجوز، گرفتن دستور از مقام محترم قضایی برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیز از کارهایی بوده که برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان انجام شده است.

  • ساماندهی پارک‌های منطقه 

فیروزبخت با اشاره به افزایش دمای هوا و حضور پررنگ شهروندان در پارک‌های منطقه و لزوم رسیدگی و آمادگی همه پارک‌ها می‌گوید: ۱۱۱۷ متر مربع کفپوش گرانولی شانه‌تخم‌مرغی برای پارک‌های هامون، امام و مهدیه در کیانمهر انجام شده و بهسازی کف‌پوش پارک‌های دیگر نیز در دستور کار این منطقهاست. وی می‌افزاید: شهرداری منطقه به دلیل فرسودگی و گذشت عمر مفید کفپوش‌های پارک‌های نام‌برده‌شده و درخواست شهروندان برای تعویض کفپوش مجموعه‌های بازی کودکان و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی برای کودکان در حین بازی اقدام به جمع‌آوری کفپوش‌های قدیمی و فرسوده کرده است و این اقدام در دیگر پارک‌ها نیز ادامه دارد.

  • جلوگیری از ورود سگ‌های خانگی به پارک‌ها

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به این‌که ورود حیوانات خانگی به پارک‌ها موجب ناراحتی شهروندان می‌شود می‌گوید: سعی شده با فرهنگ‌سازی مشکلات ناشی از این مساله را کاهش دهیم و در ماه‌های آینده به شکل جدی‌تر با این موضوع برخورد می‌شود تا رضایت اکثریت شهروندان جلب و آزردگی خاطر آنها در این خصوص رفع شود. «مهرداد فیروزبخت» همچنین اظهار می‌کند: با هدف ترمیم و ساماندهی وضعیت جداول منطقه و در راستای بهبود وضعیت جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب، ارتقای سطح بهداشت محیط زندگی و ایجاد رضایت شهروندان و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، عملیات جدول‌گذاری در برخی مناطق مانند بلوار ارم چهارم شرقی در دستور کار حوزه فنی و عمران منطقه قرار گرفت و ساماندهی معابر و نهرهای منطقه و همچنین زیباسازی فضاهای شهری و مناسب‌ سازی، عملیات بهسازی و مرمت جداول معابر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.