تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

رویا علیزاده- خبرنگار: مبلمان شهری از اجزای ضروری و جدایی‌ناپذیر شهرها بوده و در بهبود کیفیت محیط و رضایت شهروندان تأثیر دارد. علاوه بر این بین عدم رعایت اصول استانداردهای مبلمان شهری و به وجود آمدن ساختار ناموزون شهری و کاهش کیفیت محیط شهری و همچنین بازده روحی و روانی شهروندان همبستگی بالایی وجود دارد.

بنابراین اهمیت و توجه به مبلمان شهری و مناسب‌سازی محیط شهری برای حضور شهروندان در فضاهای شهری از چالش‌های پیش‌رو در کلان‌شهر کرج و دیگر شهرهای بزرگ است. با تبدیل خانه‌ها به آپارتمان و تاثیر آپارتمان‌نشینی که تا حدود زیادی در روحیه شهروندان موثر  دارد، می‌توان گفت فضای نامناسب شهری و مبلمان شهری نامطلوب نیز در بروز آسیب‌های اجتماعی بی‌تاثیر نیست.

مشکلات شهری تنها در ازدیاد جمعیت، ترافیک، گرانی، اقتصاد و نابسامانی‌های زیست‌محیطی خلاصه نمی‌شود، بلکه انواع ناهنجاری‌های رفتاری، مشکلات اجتماعی و فشارهای روحی و روانی ناشی از سیمای ناخوشایند بصری هم خود دلایل کافی برای افزایش مسائل زندگی شهری و تنگ‌تر شدن آستانه تحمل افراد در جامعه امروزی است.

امروزه با رشد روزافزون ارزش زمین و میل به درآمدزایی، اهمیت توجه به فضاهای شهری در شهرداری‌ها کاهش یافته و تقریبا به فراموشی سپرده شده و پیکره شهرهای امروزی را حضور نابسامان عناصر ناهماهنگ و سلطه توده‌های ساختمانی یک‌شکل و بعضا بدون ارزش‌های معمارانه فراگرفته و از تاثیرات آن می‌توان به افول تعاملات بین افراد در خانواده و در اجتماع اشاره کرد. واضح‌ترین تاثیری که افراد از بودن در فضاهای شهری در خود حس می‌کنند خشم از ترافیک است و در مقابل پیاده‌روی یک ضرورت فراموش‌شده است.

این در حالی است که با استفاده از مبلمان مناسب و ایجاد فضایی مطلوب در شهر می‌شود رانندگی را از حالت اجبار و صرفا با هدف جابه‌جایی خارج و آن را تبدیل به یک سرگرمی لذت‌بخش کرد. عوامل مختلفی بر خشم شهری شهروندان تاثیرگذار است که یکی از دلایل آن نبود اثری از طبیعت در شهر است؛ ندیدن و نشنیدن طبیعت باعث تخلیه نشدن انرژی و در نتیجه افسردگی می‌شود. پس برای کاهش آسیب‌های روحی و روانی شهروندان که تاثیر مستقیم بر اجتماع دارد، موضوع زیباسازی فضا و منظر شهری و توجه به مبلمان شهری و تلفیق آن با طبیعت باید به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بیشتر مورد توجه قرار  گیرد.

برچسب‌ها