محسن پورسیدآقایی در گفتوگو با ایسنا، با اعلام خبر حذف طرح زوج یا فرد از ابتدای تیر ماه، گفت: از آنجاییکه منابع متحرک، بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند میبایست تقاضای سفر را مدیریت کنیم چرا که در دنیا از دو روش دیگر یعنی تولید سوخت باکیفیت و تولید وسایل نقلیه استاندارد نیز استفاده میشود اما در کشور ما از آنجاییکه بر روی دو روش فوقالذکر نمیتوان نظری داد، بر همین اساس مدیریت تقاضای سفر را میتوان در دستور کار قرار داد.
پورسیداقایی گفت: در شیوه مدیریت تقاضای سفر میبایست رفتار مردم را به سمت استفاده از وسایل حملونقل عمومی سوق داد تا علاوه بر کاهش تعداد سفرهای تک نفره، هزینه نیز کاهش یابد. در سال ۸۴ طرحی تحت عنوان «زوج یا فرد» در هسته مرکزی شهر تهران اجرایی شد که براساس آن رقم سمت راست پلاک، ملاک ورود به محدوده بود اما بعد از مدتی بررسیها نشان داد که نهتنها این طرح موفقیتآمیز نبود بلکه باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است بهگونهای که افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت، ایجاد شغلهای کاذبِ موتورسیکلت محور، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی، افزایش آلودگی هوا و افزایش تخلفات بهمنظور ورود به طرح را ازجمله معایب اجرای طرح زوج یا فرد میدانند.
محدوده «طرح ترافیک» از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده «زوج و فرد» از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران محدود میشود.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال ۸۴ تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد میکرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج بود افزود: آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بوده است و حالا میبینیم که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است، در آن زمان جمعیت تهران حدود هفت میلیون نفر بوده، اما حالا به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای دو میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، اکنون جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست و سالهاست که طرح زوج وفرد از سقف اضطرار خود عبور کرده است.
او گفت: در این سالها کارشناسان به این جمعبندی رسیده بودند که با توجه به عوارض و نقاط ضعف طرح زوج یا فرد، زمان انقضای این طرح به سر آمده و باید طرحی دیگر برای کاهش آلودگی هوای تهران تصویب کنند اما ارادهای برای اعمال تغییرات وجود نداشت. رفع آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواستههای اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم که بر همین اساس ایجاد تغییرات در طرح ترافیک و زوج وفرد را در دستور کار خود قرار دادیم و با انجام مطالعات مختلف با دانشگاه تربیت مدرس توانستیم به الگوی جایگزین برسیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه پس از بررسیهای فراوان، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» بهجای طرح زوج یا فرد تعیین و در شورای ترافیک تهران نیز توانست با کسب رأی مثبت به تصویب برسد، گفت: محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده «زوج یا فرد» از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران محدود میشود که حالا در همین محدوده طرح جدید اجرایی میشود.
تردد در روزهای پنجشنبه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی ۶:۳۰ تا ۱۹ است، افزود: روزهای جمعه و ایام تعطیل همانند گذشته طرحهای ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمیشود، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه ۲۰ روزِ هر فصل محاسبه میشود و بعد از ۲۰ روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم میشود. در واقع بعد از این، پنجشنبهها نه هزینه سالهای قبلتر را دارد و نه شلوغی محدوده در سال ۹۷ را. یک وضعیت بینابین که از دو جهت به نفع مردم و ترافیک شهر خواهد بود.
شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبتنام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد.
او گفت: در حال حاضر عملاً علاوه بر روزهای تعطیل، خودروهای پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج، ۳۹ روز مجاز به تردد هستند. معلوم نیست بر اساس چه عدالتی این تبعیض آشکار سالها میان شهروندان تهرانی ایجاد شده؟ این در حالی است که در طرح جدید ترافیکی، این روزهای رایگان برای همه خودروها یکسان در نظر گرفتهشده است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان مییابد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن میشود گفت: در هر فصل (سه ماه)، خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران این را هم گفت که این ۲۰ روز قابل انتقال به فصل دیگر نیست.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهروندان دقت داشته باشند که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبتنام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد ادامه داد: عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیینشده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدودههای ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» ثبتنام کنند و حساب آنها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.
تخفیف برای ساکنان محدوده زوج وفرد سابق
پورسیدآقایی در مورد وضعیت ساکنان محدوده زوج وفرد سابق نیز با بیان اینکه در سالهای اخیر محدودیتهای تردد با خودرو برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده بود، افزود: ساکنان با اجرای طرح جدید از امتیاز جدید و ویژهای برخوردار شدهاند بهگونهای که تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای آنها در نظر گرفته شد و این در حالی است که یکبار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یکبار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود.
ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
او گفت: ثبتنام از ساکنان محدوده زوج وفرد آغازشده و آنها میبایست برای برخورداری از این تخفیف علاوه بر اینکه در سامانه «تهران من» ثبتنام میکنند، مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید برسانند، گفت: ساکنان برای بهرهمندی از امتیازات سکونت در محدوده میبایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجارهنامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند اگر در بخش سکونت آنها تاریخ پایان سکونت درجشده باشد، میبایست هرساله برای ثبتنام مجدد بهعنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند گفت: هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو میتواند از تخفیف بهرهمند شود. طبعاً برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق میگیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
پیامک به شهروندان بدون موجودی
او با بیان اینکه با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یکماههای نیز برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفتهشده است؛ گفت: بر این اساس، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شدهاند اما در حساب خود موجودی کافی نداشتهاند یک ماه مهلتدارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند اما دقت داشته باشید که برای دریافت «هشدار پیامکی» باید در سامانه تهران من ثبتنام کرده باشند.
به گفته پورسیدآقایی دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینهای برای شهروندان ندارد.
تخفیف ۲۵ درصدی معاینه فنی برتر در طرح جدید
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح جدید نیز تخفیف برای معاینه فنی برتر در نظر گرفتهشده است ادامه داد: ۲۵ درصد تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفتهشده است و خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز میتوانند برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.
پورسیدآقایی در مورد هزینههای طرح ترافیکی جدید نیز با بیان اینکه هزینه این طرح نیز بر اساس زمان تردد، نوع معاینه فنی و… محاسبه میشود گفت: در کل هزینه تردد، نصف هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک است.