همشهری آنلاین: رئیس اداره سالامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، برنامه‌های این وزارت‌خانه برای سنجش سلامت نوآموزان برای ورود به مدرسه را تشریح کرد.

دکتر گلایل اردلان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وزارت بهداشت در درجه اول با شورای سیاستگذاری آموزش و پرورش استثنایی هماهنگی‌های ستادی را انجام می‌دهد. این هماهنگی‌ها شامل تدوین دستورالعمل‌های سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه است. در این دستورالعمل‌ها در خصوص وظایف معاونین بهداشتی مدارس در کل کشور و کارشناسان سلامت نوجوانان و جوانان در کشور که مجری برنامه هستند، شیوه نامه‌های اجرایی وجود دارد.

وی افزود: پس از اینکه اقدامات ذکر شده صورت گرفت، با هماهنگی میان روابط عمومی هر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش اعلام فراخوان و اطلاع رسانی در زمینه آگاهی‌سازی والدین برای ورود به مراکز بهداشتی و درمانی پایگاه‌های سلامت صورت می‌گیرد.

اردلان ادامه داد: دستورالعمل تدوین شده به کل کشور ابلاغ می‌شود و یک شیوه‌نامه‌ای در جهت آگاهی‌سازی والدین در خصوص مسائلی که نوآموزان در بدو ورود به مدارس باید بدانند و همچنین اطلاعات لازم برای والدین به صورت همزمان با شروع معاینات پزشکی ابلاغ می‌شود. این شیوه‌نامه شامل آموزش چگونگی ساعت خواب دانش‌آموز، رعایت بهداشت فردی در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیر، آموزش‌های مربوط به مباحث بهداشتی، بهترین اغذیه‌ای که دانش‌آموز در مدرسه می‌تواند همراه داشته باشد و توصیه به فعالیت فیزیکی نوآموزان که مانع از بروز چاقی و سایر بیماری‌های غیر واگیر در سنین پایین می‌شود، است.

رئیس اداره سلامت نوجوانان و مدارس با بیان اینکه راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، گوارشی، اسهالی و بیماری‌های پوستی به والدین ارائه می‌شود، گفت: در واقع در قالب تراکت و بروشور این آموزه‌ها را در اختیار والدین قرار می‌دهیم. همچنین در متن‌های آموزشی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، چگونگی استفاده از کوله پشتی و کفش مناسب و راهنمای خرید کوله و کفش مناسب را به والدین یادآور می‌شویم. یکی از موارد حائز اهمیت نیز آموزش طرز صحیح حمل کیف و کوله پشتی است تا آسیبی به گردن و ستون فقرات وارد نشود.

اردلان گفت: طبق زمانبندی‌های صورت گرفته که بین مناطق آموزش و پرورش و شبکه بهداشتی درمانی اتفاق می‌افتد، پایگاه‌های سلامت را معرفی می‌کنیم که در این پایگاه‌ها ارزیابی‌های مقدماتی صورت می‌گیرد. این ارزیابی‌ها شامل سنجش بینایی، سنجش شنوایی، آمادگی تحصیلی، سلامت روان، بیماری‌های تنفسی، قلبی _ عروقی، گوارشی و عضلانی _اسکلتی است و در صورتی که دانش‌آموز با مشکلی در زمینه موارد ذکر شده مواجه باشد، به پزشک مرکز برای درمان ارجاع داده می‌شود.

وی در پایان افزود: افرادی که نوآموزان را معاینه می‌کنند در هر دو نهاد کسانی هستند که تخصص لازم را دارند. متخصصین اپتومتر، پزشک و یا کارشناس بهداشت عمومی‌اند و یا رشته‌های مرتبطی دارند که وزارت بهداشت به آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ کرده تا دوره مورد نظر در آن زمینه را بگذرانند.

برچسب‌ها