دور بودن مسیر طالقان تا کرج که چیزی حدود ۹۰ کیلومتر است، باعث شد که سال ۶۸ اجرای آزادراه طالقان - هشتگرد در دستور کار قرار بگیرد. طرحی که با گذشت سالها و تغییر دولتها همچنان در دستور کار قرار دارد. این آزادراه ۳۸ کیلومتر طول دارد و به گفته مسئولان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته که بیش از نیمی از آن در ۳ سال اخیر میسر شده است. با وجود این علیرغم اعلام زمانهای مختلف هنوز زمان دقیق افتتاح آن مشخص نیست. در سفری که هفته گذشته استاندار البرز به شهرستان طالقان داشت، تکمیل این آزادراه یکی از مطالبات اصلی مردم بود که از استاندار درخواست داشتند تکمیل هرچه سریعتر این طرح را پیگیری کنند.
- کاهش طول مسیر با افتتاح آزادراه
یکی از شهروندان طالقان با بیان اینکه خرابی جاده کنونی با خطراتی برای مردم همراه است، میگوید: اولین روزهایی را که ماشینهای راهسازی به این منطقه آمدند به یاد دارم. آن زمان نوجوانی ۱۸ ساله بودم و اکنون بیش از ۴۰ سال سن دارم، اما هنوز تکمیل این جاده را ندیدهام. «سیدحسن نورانی» میافزاید: طالقان یک منطقه بکر گردشگری است که اگر زیرساختهای آن فراهم شود میتواند بر اقتصاد استان تاثیر بسیاری داشته باشد. یکی از موارد مهم توسعه زیرساخت تکمیل همین آزادراه است که مسئولان باید عزم جدی برای آن داشته باشند.
وی ادامه میدهد: نبود یک جاده مناسب باعث شده روند مهاجرت تشدید شود و بسیاری از روستاهای طالقان به حالت متروکه درآمده است. با ساخت این آزادراه یک ساعت مسیر کوتاهتر میشود و خیلی از مردم طالقان که محل کارشان در ساوجبلاغ، کرج، تهران و قزوین است میتوانند در طالقان زندگی و تردد کنند. نورانی اضافه میکند: مردم شهرستان طالقان از استاندار البرز و سایر مسئولانی که برای بازدید به طالقان آمده بودند انتظار دارند زمان دقیق افتتاح را مشخص کنند تا این آزادراه وارد سومین دهه کلنگزنی خود نشود.
- ۲ دهه انتظار برای تکمیل جاده
یکی دیگر از اهالی این منطقه میگوید: ۱۵ سال است از طالقان که زادگاهم است کوچ کرده و ساکن خیابان برغان کرج هستم، اما معمولا تعطیلات آخر هفته را در خانه پدری میگذرانم و سالهاست منتظر تکمیل آزادراه برای راحتی مسیر تردد هستم. «علی ولیپور» میافزاید: سوال من این است که چرا سد بزرگ طالقان که برای مردم تهران است، ظرف ۴ سال ساخته شد و به بهرهبرداری رسید، اما راه هشتگرد به طالقان نزدیک به ۳۰ سال است که نیمهکاره مانده است. وی اضافه میکند: جاده فعلی طالقان هرچند بسیار زیباست، اما بسیار خطرناک، طولانی و پر پیچ و خم است. به نظرم بودجه ساخت ادامه جاده ظرف مدت کوتاهی با کاهش مصرف بنزین و کاهش مسافت جبران خواهد شد. ولیپور اما از تخریب محیطزیست طالقان با افزایش گردشگران ابراز نگرانی کرده و اضافه میکند: امیدوارم وضعیتی را که بعد از ساخت سد شاهد بودیم، دیگر نبینیم، زیرا طبیعت بهسرعت تخریب شده و ویلاها جای طبیعت زیبا را میگیرند.
- پیشرفت ۸۸ درصدی آزادراه
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به آخرین وضعیت طرح راهسازی طالقان- هشتگرد، میگوید: این طرح با اعتباراتی کم از محلهای مختلف آغاز شده بود و ردیف اعتبار ملی هم نداشت، به همین دلیل تا سال ۹۵ تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشت. سال ۹۵ با سفر رئیسجمهوری به استان آزادراه دارای ردیف ملی شد و با تزریق اعتبارات لازم، پیشرفت آن از ۳۵ درصد به بیش از ۸۸ درصد رسید.
«تقی رضایی» میافزاید: این آزادراه ۳۸ کیلومتر است که ۳ پیمانکار در ۳ قطعه عملیات اجرایی آن را انجام میدهند. قطعه اول و کنارگذر این محور به طول ۱۷ کیلومتر ۹۰ درصد پیشرفت داشته، قطعه سوم نیز کنارگذر طالقان به هشتگرد و واریان اتصال به شهر جدید هشتگرد به طول ۲۰ کیلومتر و با ۸۷ درصد پیشرفت در حال تکمیل است، اما قطعه دوم که تونل در آن قرار دارد به زمان بیشتری نیاز دارد که در این رابطه باید بگویم این تونل هزار متری است که به لحاظ کد ارتفاعی، بلندترین تونل کشور به شمار میرود.
وی ادامه میدهد: عملیات اجرایی تونل آزادراه طالقان- هشتگرد نیز توسط پیمانکار بهخوبی در حال اجراست، اما در مجموع میتوان گفت با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل پیشرفت کلی حدود ۵/۸۸ درصد است. رضایی درباره زمان افتتاح آزادراه میگوید: اواخر سال گذشته اعلام شد که تیر ۹۸ آزادراه زیر بار ترافیک خواهد رفت، اما با توجه به حجم بارشهایی که در مدت اخیر اتفاق افتاد و رانشهایی که در مسیر آزادراه هشتگرد- طالقان رخ داده، قدری کار با تاخیر مواجه شد، با این وجود تمام تلاش خود را برای افتتاح این طرح در موعد مقرر به کار میگیریم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در پاسخ به انتقاداتی که به چگونگی مطالعات محیطزیستی برای طرح راه طالقان- هشتگرد مطرح شده میگوید: پیش از آغاز عملیات اجرایی هر طرح توسط کمیسیون ۲۱۵ که در سازمان برنامهوبودجه فعال است بررسی میشود و تمام مطالعات ازجمله محیطزیستی، اقتصادی و یا فرهنگی روی طرح انجام شده و سپس مجوز داده میشود. آزادراه طالقان- هشتگرد نیز این مسیر را طی کرده و اینکه عدهای میگویند این طرح مطالعات زیستمحیطی ندارد، صحیح نیست.
- تخصیص اعتبار برای تکمیل آزادراه
معاون وزیر راه با ابراز رضایت از پیشرفت آزادراه طالقان- هشتگرد میگوید: سال ۹۵ با سفر رئیسجمهوری به البرز ردیف اعتبارات ملی این طرح پیشبینی شده و در این مدت حدود ۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که باعث شده ساخت آزادراه شتاب بیشتری بگیرد. «خیرالله خادمی» میافزاید: اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان نیز برای پایان این طرح نیاز است که برنامهریزی لازم برای تامین آن دنبال شده است و به دنبال پیگیری برای تخصیص آن هستیم.
این مقام مسئول در رابطه با میزان پیشرفت تونل قطعه دوم میگوید: با وجود قرارگیری آزادراه در مسیر سخت و کوهستانی، این طرح در ۲ سال اخیر روند اجرایی خوبی داشته است و پیشرفت آن رضایتبخش است. برای مثال میزان پیشرفت فیزیکی تونل آزادراه طالقان به هشتگرد ١٤ درصد است که بدون احتساب تونل، این مسیر تا پایان تابستان زیر بار ترافیک خواهد رفت.