علی اصغرمحمدی: بی‌برنامگی در پذیرش زائران و تفاوت قیمت در کاروان‌ها و دفاتر مجاز، اعتراض متقاضیان عمره مفرده را برانگیخت.

 با انتشار فهرست اسامی کاروان‌ها و دفاتر مجاز در برخی روزنامه‌های سراسری و نشریات محلی، پذیرش زائران عمره از صبح جمعه در کشور آغاز شد ومتقاضیان عمره مفرده که تا 15 مهر 85 ثبت نام کرده‌اند می‌بایست برای اعزام به سرزمین وحی به کاروان‌ها و دفاتر مجاز مراجعه کنند.

در حالی که تکمیل ظرفیت کاروان‌ها حداکثر تا ساعت ۱۶ ششم اسفند ماه ادامه خواهد داشت، اما برخی از کاروان‌ها و دفاتر مجاز به عناوین مختلف از ثبت نام افراد واجد شرایط خودداری می‌کنند.

برخی از متقاضیان در تماس با همشهری با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی فهرست اسامی کاروان‌ها و دفاتر مجاز نسبت به ثبت نام نکردن کاروان‌ها و دفاتر اعتراض داشتند.

راضیه نیک نام، یکی از افراد واجد شرایط در این باره به همشهری گفت: ساعت 8 صبح جمعه برای ثبت نام به چند دفتر مراجعه کردم که مسئولان آنها اعلام کردند جا نداریم، فهرست ما کامل شده است.

این خانم افزود: چگونه است که فهرست اسامی قبل از شروع زمان ثبت نام کامل شده است؟!
رضا قاسمی، متقاضی دیگر نیز اظهار داشت: برای ثبت نام به 2 دفتر در سطح شهر مراجعه کردم که در تاریخ‌های مدنظر نتوانستم ثبت نام کنم.

موضوعی که جلب توجه کرد تفاوت هزینه اعزام بود که یک دفتر 3 گروه قیمتی را به ترتیب 790 هزار تومان، 607 هزار و 850 تومان و 590 هزار تومان و دفتر دیگری 790 هزار تومان، 735 هزار تومان و 635 هزار تومان اعلام می‌کردند.

وی افزود: از نشانی و شماره تلفن سایر کاروان‌ها و دفاتر مجاز اطلاعی ندارم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه الکترونیکی سازمان حج مراجعه کردم که متأسفانه اسامی این دفاتر در آنجا درج نشده بود.

این در حالی است که  مسئولان دفاتر و کاروان‌ها نیز توضیحی در این‌باره نمی‌دهند و می‌گویند این قیمت‌ها از سوی حج و زیارت ابلاغ شده است و ما اطلاعات بیشتری نداریم.

مرحله اول اعزام عمره گزراران سال 87 از ۵ فروردین ماه تا ۶ تیر ماه و مرحله دوم از ۷ تیر ماه تا ابتداى ماه رمضان انجام خواهد شد.

ممنوعیت فروش فیش‌های جدید عمره

رئیس سازمان حج و زیارت در این باره گفت: با توجه به افزایش عوامل تأثیر گذار در تعیین هزینه‌های حج مانند بهای بلیت هواپیما، هتل و بیمه، هزینه حج افزایش یافته است.

مصطفی خاکسار قهرودی افزود: عربستان برای انجام خدمات الکترونیکی ویزای حج از امسال به ازای هر ویزا مبلغ 5/10 دلار دریافت می‌کند.پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مانند سال گذشته 603 هزار نفر به عمره اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: ثبت‌نام جدید عمره از سال آینده آغاز می‌شود. یک میلیون و 200 هزار نفر در نوبت اعزام به عمره مفرده هستند که اعزام این افراد نیازمند 2 سال زمان است.رئیس سازمان حج و زیارت کشور اظهار داشت: در ثبت‌نام جدید تدابیری اندیشیده شد تا افراد نتوانند فیش خود را بفروشند و اگر از ثبت‌نام منصرف شدند با مراجعه به بانک پول خود را دریافت کنند.

وی افزود: فروش فیش دیگر امکان‌پذیر نیست و فقط امکان انتقال آن به بستگان درجه یک وجود دارد و فیش‌ها غیرقابل فروش خواهند شد.رئیس سازمان حج و زیارت کشور خاطر نشان کرد: همچنین اگر کسی برای عمره ثبت‌نام کرده باشد تا زمانی که به سفر اعزام نشود، نمی‌تواند‌ دوباره ثبت‌نام کند.

خاکسار قهرودی خاطرنشان کرد: برای ثبت‌نام جدید عمره مفرده افراد می‌توانند هم از طریق الکترونیکی و هم از طریق مراجعه به بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیانی که فروردین و اردیبهشت سال 85 در بانک ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در نوروز 87 به عمره مشرف شوند. هزینه اعزام زائران به عمره مفرده در ایام مختلف سال متفاوت است؛ در ایام نوروز، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، هزینه اعزام بیشتر از دیگر ایام سال است.

متقاضیان عمره گذرنامه در یافت کنند

افراد واجد شرایط تشرف به عمره سال آینده باید برای در یافت گذرنامه بین‌المللی اقدام کنند.

همچنین متقاضیانی که گذرنامه دارند چنانچه در زمان تشرف مهلت انقضای آن از 7 ماه کمتر باشد باید مدت گذرنامه خود را تمدید کنند.

تسهیلات ویژه برای زوج‌ها

سازمان حج و زیارت، زوج‌هایی را که فیش عمره با تاریخ متفاوت دارند‌، اما فیش یکی از آنها اولویت دار است، براساس قانون تبعیت همزمان به عمره اعزام می‌کند.

این اولویت شامل پدر و مادر یا یکی از آنها که تحت تکفل فرزندشان هستند نیز می‌شود البته به شرطی که یکی از افراد مذکور فیش اولویت دار داشته باشد.