تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

محمد سرابی: گودهای غیراستاندارد چه در زمان حفاری و چه وقتی که برای مدتی طولانی رها می‌شوند، موجب ایجاد خطر برای ساختمان‌ها و ساکنان اطراف هستند.

در مناطق شمالی تهران خاکبرداری برای ساخت بناهای بلندمرتبه و در بخشی از مناطق جنوبی برداشت شن و ماسه باعث ایجاد گودهایی شده که نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند.

به گزارش همشهری، شهردار منطقه‌یک تهران درباره گود «تأمین اجتماعی» در این منطقه می‌گوید: عملیات عمرانی در گود پرخطر منطقه نیاوران متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که بروز ناامنی، خطر و خسارت برای واحدهای مسکونی همجوار را به‌دنبال داشته، متوقف و مالک موظف به استحکام‌بخشی، مقاوم‌سازی‌ و پرداخت خسارت به مالکان و تأمین اسکان آنان در کمتر از یک‌ماه شد.

سیدحمید موسوی با اشاره به حضور خود در جمع ساکنان واحدهای همجوار این گود پرخطر اظهار می‌کند: پلاک مورد نظر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که قبل از دریافت مجوز صدور پروانه اقدام به گودبرداری به عمق ۲۷متر کرده بود و این کار موجب بحرانی شدن وضعیت واحدهای مسکونی و گذر شمالی و غربی مجاور آن شده است.

او می‌افزاید: به‌دلیل گودبرداری، قنات فعال این محدوده تخریب و آب در گود جمع و این امر نیز باعث حرکت خاک و ایجاد ترک در ساختمان‌های مجاور شده است. براساس ضوابط مبحث۷ مقررات ملی ساختمان عمق‌برداری بیش از ۲۰متر جزو گودهای پرخطر است و اگرچه در سال‌های گذشته امکان صدور برج-باغ وجود داشته ولی به‌علت صدمه‌هایی که به باغ و درختان وارد می‌شده، این مصوبه از سوی شورای اسلامی شهر تهران باطل و امکان مجوز هیچ برج-باغی در مناطق وجود ندارد.

شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه با اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری و فرمانداری، مالک موظف به پایدارسازی و استحکام‌بخشی دیواره‌های گود و رفع مشکل قنات شده است، ادامه می‌دهد: دستور لازم مبنی بر رفع ایرادهای فنی به پیمانکار اعلام شده تا هرچه سریع‌تر برای اجرای دیوار برشی حایل اقدام کند و مالک باید در کمتر از یک‌ماه استحکام جداره‌ها را به اتمام برساند.

موسوی با اشاره به قطع غیرمجاز درختان این باغ گفت: به نمایندگی از مدیریت شهری تهران در جمع ساکنان همجوار گود حاضر شدیم و در جلسه کمیسیون رفع خطر اعلام کردیم که به استناد بند۱۴ ماده۵۵ قانون، مالک موظف به اسکان ساکنان واحدهای مجاور و پرداخت خسارت به آنها شده و در این زمینه نیز اعلام آمادگی کرده است.

  • گود کنار بزرگراه بروجردی

در نقطه مقابل این نوع خاک‌برداری، گودهای ناشی از استخراج شن و ماسه قرار دارند که اگرچه فعالیت معدنی در آنها متوقف شده، اما همچنان می‌توانند باعث ایجاد حادثه شوند. بیش از ۵۰سال از آغاز فعالیت استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه۱۸ شهرداری می‌گذرد که منجر به ایجاد گود شن و ماسه‌ای به عمق متغیر بین ۵۰ تا ۱۰۰متر در منطقه‌ای به وسعت ۲۹۱هکتار در موقعیت بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهیدبروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده‌ای به شعاع حداقل ۱۰۰متر در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت ۱۰۰ساله و بالاتر، خطر بالقوه‌ای برای بزگراه فتح و راه‌آهن تهران است و این خطر در محدوده‌هایی که عرض دیوار به حدود ۵متر رسیده بحرانی‌تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره این گود می‌گوید: عملیات عمرانی در محدوده این منطقه و انحراف آب رودخانه در یک بازه باعث فرسایش کنار ساحل غربی و بحرانی‌تر شدن شرایط پایدار گود شده است.

زهرا صدراعظم نوری می‌افزاید: با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کندروی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله‌ای کمتر از ۱۰متر و وجود ترک‌های عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود را نشان می‌دهد، ضروری است اجرای برنامه زمانبندی ایمن‌سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت قرار گیرد.