گروه اجتماعی: وزارت رفاه و تأمین اجتماعی 2 میلیارد تومان برای کمک به مراکز متادون درمانی سراسر کشور در نظر گرفته‌است.

به گزارش روابط عمومی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تمامی معتادان نیازمند سراسر کشور که برای ترک اعتیاد به مراکز بهزیستی مراجعه کرده‌اند می‌توانند از مزایای این اعتبار بهره‌مند شوند.

افزون بر این معتادانی که از طریق تشکل‌های اجتماع محور معرفی می‌شوند نیز از جمله‌ گروه‌هایی هستند که هزینه‌ ترک اعتیادشان از طریق 2 میلیارد تومان اختصاص داده شده وزارت رفاه تأمین می‌شود.

محل تأمین اعتبار یاد شده بند ب تبصره 15 قانون بودجه امسال است و هدف از اجرای طرح یاد شده مهار رشد اعتیاد در کشور عنوان‌شده‌است.

بند ب تبصره 15 قانون بودجه امسال با تأکید بر کاستن فشار حاصل از حذف تدریجی یارانه‌ها 300 میلیارد تومان در اختیار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی کشور قرارداده است و به این وزارتخانه مأموریت داده تا پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 300 میلیارد تومان را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر هزینه کند.

از جمله مواردی ‌ که بر اساس قانون بودجه امسال وزارت رفاه مکلف شده‌است تا با صرف 300 میلیارد تومان، به آن‌ها جامه عمل بپوشاند موارد زیر است:
-اجرای قانون حمایت از زنان و کودکان بی‌سرپرست
-اجرای قانون حمایت از معلولین
-‌‌ حمایت از خانواده‌های آسیب‌‌دیده اجتماعی نیازمند
-حمایت از خانواده‌های آسیب دیده حوادث و سوانح
-تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیلی و تغذیه دانش‌آموزان مناطق محروم
-کاهش فقر غذایی خانواده‌های کم‌درآمد
-حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج
وزارت رفاه در همان روزهای نخستین امسال 75 میلیارد تومان از این اعتبار را برای حل بخشی از مشکلات بیماران صعب‌العلاج در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشت و 225 میلیارد تومان برای سایر مأموریت‌ها باقی‌ماند که از این 225 میلیارد تومان 2 میلیارد تومان نیز به درمان متادون محور معتادان اختصاص یافته‌است.

پرویز افشار، مشاور وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در توضیح چگونگی هزینه‌کرد این مبلغ گفت: این مبلغ از سوی وزارتخانه در اختیار سازمان بهزیستی قرارداده شده و سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی درمان اعتیاد در کشور هزینه خواهد کرد.

‌مشاور وزیر رفاه‌ افزود: اختصاص این بودجه با بحث بیمه درمان اعتیاد که پیش از این از سوی این وزارتخانه مطرح شده‌بود ارتباطی ندارد.به گفته او بیمه درمان اعتیاد هم‌اکنون در دست بررسی است و به احتمال خیلی زیاد آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های اجرایی آن برای سال آینده آماده خواهد شد.

افشار با اشاره به این‌که اعتبار در نظر گرفته شده برای درمان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در اختیار سازمان‌‌ها و مراکز قرار می‌گیرد،  گفت: با توجه به اهمیتی که درمان و پیشگیری از اعتیاد برای وزارت رفاه دارد، این اعتبار جدای از اعتبارات در نظر گرفته شده  از سوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته‌ تا از این طریق در چرخه متادون درمانی معتادان قرار گیرد.

 وزارت رفاه درصدد است تا با کمک به متادون درمانی و کاهش آسیب از طریق درمان نگهدارنده با متادون برای معتادان تزریقی پرخطر به بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی کمک کند.

یکی از راه‌های مؤثر در زمینه درمان معتادان که تا حدی می تواند مانع عود بیماری شود درمان با متادون است.هم اکنون مراکز سازمان بهزیستی به معتادان پرخطر و تزریقی خدمات رایگان ارائه می‌دهند، اما سایر معتادان از داشتن خدمات ترک اعتیاد رایگان محرومند.

این مراکز در سه بخش گذری(روزانه)، سرپناه(شبانه) و گشت‌های سیار به شکل رایگان به معتادان خدمات ارائه می‌دهند و هزینه این بخش از سوی سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد.

بر اساس آمارهای منتشر شده‌ سالانه بین 300 تا 400 هزار نفر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌‌‌کنند.