به گزارش شهرنوشت، محسن هاشمی رفسنجانی در پایان یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مصوبات جلسه روز سهشنبه ۲۸ خرداد اظهار کرد: این جلسه به صورت فوقالعاده برگزار شد و موضوع کلیات لایحه عوارض ساخت و ساز مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.
هاشمی گفت: علت برگزاری این جلسه بهصورت فوق العاده این بود که ارباب رجوع و شهروندان منتظر تعیین تکلیف قیمت نهایی عوارض ساخت و ساز بودند. در همین زمینه شهرداری لایحهای به شورا ارائه کرد که امروز کلیات آن با رأی اکثریت اعضا به تصویب رسید، همچنین تمامی پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز ۹۹ درصد کار در زمینه عوارض به اتمام رسید و به دلیل برخی سوء تفاهمها میان دو کمیسیون برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری یک درصد از کار باقی مانده که آن هم در هیأت رئیسه جلسهای خواهیم گذاشت و به تصویب میرسانیم.
او درباره ثبت عوارض ساخت و ساز در شهر تهران گفت: نمیتوانم رقم دقیقی در این زمینه ارائه دهم. قطعاً پس از تصویب جزئیات در قالب دفترچهای این موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید، اما در خصوص اینکه چند درصد هزینه ساخت و ساز و فروش مربوط به عوارض است، باید بگویم که پیش از این میزان، این مبلغ یک درصد بود که وزارت اقتصاد و دارایی و شهرداری مصوبهای داشتند و بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی تا ۲.۵ درصد این عوارض افزایش پیدا میکرد. البته این میزان در حال حاضر کاهش یافت و در واقع رقم یک درصد قبل معادل ۱.۷ درصد شد. تمام افرادی که درخواست پروانههای ساختمانی خود را در سال ۹۸ دادند، مشمول قانون جدید میشوند.
هاشمی همچنین درباره ورود ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران توضیح داد: این ۱۳ دستگاه وارد ناوگان شدند که آمار کمی است. ما توقع داریم که معاونت حمل و نقل به مسئله نوسازی و اضافه کردن اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی توجه بیشتری کند.
او ادامه داد: عمر اتوبوسها در پایتخت بالاتر از استاندارد است و ما حداقل به ۳۰۰۰ اتوبوس جدید نیاز داریم. بعضاً گزارشهایی از اعتراض مردم نسبت به خرابی اتوبوسها و معطلی آنان به شورا میرسد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد پرداخت سهم دولت برای نوسازی ناوگان عمومی عنوان کرد: دولت وظیفه خود را در زمینه حمل و نقل عمومی انجام داده و قرار است ۱۹ هزار اتوبوس در حوزه شهری و بین شهری تخصیص داده شود و تعهدات آن نیز توسط وزارت نفت از محل صرفهجویی سوخت معین شده است.
او درباره ناوگان مترو افزود: توسعه واگنهای مترو باید در اولویت باشد و دولت نیز دو میلیارد یورو در این زمینه اختصاص داده است که باید با انجام مناقصه قرارداد آن امضا شود البته باید مشکل رفع مسدودی ارزی باتوجه به ماده ۶۲ و تأمین پیش پرداخت قرارداد حل و فصل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره زیست شبانه در شهر تهران تصریح کرد: مردم میتوانند هر طور که میخواهند تصمیم بگیرند و این مسئله ربطی به ما ندارد. من در ساعتهای خاصی میخواهم بخوابم ولی به بقیه نمیتوانم بگویم که شما نخوابید. پیش از این نیز اعلام کردم که زیست شبانه بهصورت خانوادگی مدنظر باشد، مشکلی ندارد البته برخی خانواده ندارند و میتوانند به صورت انفرادی زیست شبانه داشته باشند.