به گزارش شهرنوشت، چهارشنبه ۲۹ خردادماه جلسهای با حضور محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲، علی امام مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه و سرمایهگذاران در منطقه ۲۲ برگزار شد و در مورد کمبودها و الزامات مسیر مترو پیش بینی شده در منطقه بحث و تبادل نظر انجام شد.
پورسید آقایی در این نشست گفت: یکی از مطالبات به حق شهروندان منطقه ۲۲ شهرداری تهران بهبود و گسترش حمل و نقل عمومی منطقه و آوردن حداقل یک خط مترو به این منطقه است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه منطقه ۲۲ قرار بود محلی برای سکونت و گردشگری باشد، تصریح کرد: متروی تهران باید پوشش کاملی از حمل و نقل پاک و ایمن را در شهر تهران داشته باشد تا اثربخشی مترو بیش از پیش در جابهجایی روزانه شهروندان مشخص شود.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک آزادراه تهران، شمال و انتهای اتوبان خرازی به عنوان کمربندی تهران-کرج افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: به روشنی میتوان گفت بار ترافیکی در منطقه به مرور زمان افزایش خواهد یافت و باید برای حل مشکلات ترافیکی در ایجاد خط مترو در منطقه جدی باشیم.
او گفت: برای ساخت هر یک کیلومتر مترو با تمام تجهیزات، مبلغی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز است. مدیریت شهری میخواهد با سیاست برد- برد با سرمایهگذاران در ساخت خط مترو در منطقه۲۲ مشارکت کند.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اصلیترین خط مترو در منطقه ۲۲ خط شماره ۱۰ است که حداقل ۷ ایستگاه را در منطقه پوشش خواهد داد.
در ادامه این جلسه شهردار منطقه ۲۲ گفت: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی مسیر مترو در مطالعات طرح تفضیلی ویژه منطقه ۲۲ به پایان رسیده و برای تثبیت به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.
نوذرپور با اشاره به الگوی مدلسازی ترافیکی افق ۱۴۰۴ در منطقه ۲۲، افزود: باوجود شکل گیری تمامی خطوط حمل نقل عمومی و شهری، متوسط سرعت در اتوبانهای منطقه ۲۲ به ۲۱ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و این یک هشدار برای منطقه محسوب میشود.
او گفت: عناصر جاذبههای سفر در منطقه ۲۲ باعث ایجاد تشدید ترافیک در منطقه هستند. در تلاش هستیم تا کمبود منابع در شهرداری و دولت روند اجرایی مترو در منطقه را به تاخیر نیندازد و این موضوع مشارکت سرمایه گذاران را می طلبد.
شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه سرمایه گذاران ددر این منطقه از این طرح ابراز خوشایندی و اعلام آمادگی کردهاند، افزود: مدیریت شهری اعتقاد کامل به مشارکت و خدمت به شهروندان را دارد و امیدوار هستیم در این موضوع هم به مانند یک سال گذشته با همکاری و مشارکت مردم موفق عمل کنیم.
خط ۱۰ مترو تهران حدود ۴۱ کیلومتر است که ۱۱.۳ کیلومتر آن از منطقه ۲۲ میگذرد و دارای ۲۴ ایستگاه است که ۹ ایستگاه آن در این منطقه وجود دارد. این خط از محور سروستان نهم عبور کرده و بعد از گذشتن از میدان ساحل و میدان دریاچه به سمت شرق امتداد خواهد یافت. محل تقریبی ایستگاههای خط ۱۰ مترو در محدوده منطقه ۲۲ ایستگاه مترو وردآورد، بلوار اردستانی جنوب شهرک شهید خرازی، بلوار پژوهش، جنوب مجموعه ایران مال، میدان دریاچه، میدان ساحل، تقاطع بلوار کاشان و سروستان نهم، میدان اتریش، غرب محور آیت ا... مهدوی کنی ایستگاه تبادلی با خط ۹ است.
در صورت تصویب ساخت خط ۱۰ مترو در شورای عالی ترافیک کشور در سال جاری، بر اساس پیش بینیهای انجامشده آغاز فاز اجرایی آن در سه ماهه پایانی سال ۹۸ خواهد بود.