شما حتی بهترین محصولات دنیا را هم داشته باشید تا وقتی که دیگران در جریان وجود چنین خدمتی قرار نگیرند، انگار که عملاً هیچ کاری نکردهاید. البته فقط هم تمرکز روی تبلیغات نیست اما یکی از اساسیترین موردها، همین است که گفتیم. به همین نسبت درآمدها در دنیای تبلیغات بسیار بالاست و افراد زیادی وارد این رقابت میشوند. چند سالی هم هست که استارتاپهای موفقی چون دیوار و باما و شیپور و... به حوزه آگهیهای آنلاین ورود و کار و کاسبی بقیه را کساد کردهاند. اما این استارتاپها با این هزینهای که میکنند، چطور درآمدزایی میکنند؟
- هدف فعلا سهم بیشتر از بازار است
بدیهیترین سؤالی که در مورد اپلیکیشنهای آگهی رایگان مطرح میشود، چنین است: چرا این کار را میکنند؟ برای رضای خدا؟ قطعا چنین نیست و حتما یک استراتژی درآمدزایی در پشت این اپها وجود دارد. اما این استراتژیها ممکن است با مدلهای رایج و سنتی درآمدزایی متفاوت باشد. مدتها در بازار اپلیکیشنهای آگهی رایگان، رقابت تنگاتنگی میان دیوار و شیپور وجود داشت. اپهایی چون ملکانه و باما و... هم بهصورت تخصصیتر و متمرکزتر، روی حوزههایی چون وسایل نقلیه و ملک و... تمرکز کرده بودند.
رقابت دیوار و شیپور، بیشتر برای کسب سهم بیشتر از بازار آگهیهای رایگان بود. آنها سیاستی مثل استارتاپهایی چون اسنپ را پیاده میکردند؛ اینکه سرمایه فراوانی را به میدان بیاورند، بخش بزرگی از بازار را تصاحب کنند، با زندگی عادی و روزمره مردم پیوندی ناگسستنی داشته باشند و سپس ایدههای اصلی درآمدزاییشان را رو کنند. اگر خاطرتان مانده باشد، گوگل و دیگر پورتالهای چندمنظوره نیز از این سبک تصرف بازار استفاده کرده و میکنند.
- پولهای خردی که بزرگ میشوند
اما اپهایی چون دیوار اقدام به مدلهای فوریتری از درآمدزایی هم کردهاند؛ ازجمله دریافت پول از آگهیدهندگان. به این ترتیب که شما برای آگهیهای فوری و امکان نردبانکردن آگهیتان برای بازگشتن به صدر آگهیها، باید مبلغی پرداخت کنید. مدلهای دیگری از پرداخت نیز شامل ترکیب این دو و نیز تمدید زمان آگهی و لینکگذاری و شبیه آن است.
با توجه به اینکه سایتی چون دیوار بهشدت در تار و پود زندگی مردم رخنه کرده، طبیعی است پرداخت مبلغی کم برای بالا نگهداشتن آگهی یا فوری نشاندادن، نباید به چشم سفارشدهندگان آگهی بیاید. ضمن اینکه حجم بالای آگهیهای ارجاع دادهشده به این اپلیکیشن، باعث میشود تا ترکیب همین پولخردها، خود عددی بزرگ بشود. اتفاقاً استراتژی پول خرد، در این مورد جواب داده و این اپها به جای دریافت پولهای درشت از آگهیدهندگان، روی جمعآوری پولهای خرد تمرکز کردهاند.
- حرکت به سوی آگهیهای پولی
در شیوههای درآمدزایی این اپها، البته میبینیم که مثلا بخش استخدام و کاریابی دیوار، پولی شده و برای ثبت آگهی در این بخش، باید مبلغی را پرداخت کنید. ضمن اینکه الان سایت باما نیز اساسا تعرفه ثبت آگهی دارد که برای مدلهای مختلف، متنوع است. طبیعی است که با توسل به این تعرفهها، چنین سایتی میتواند درآمد خوبی داشته باشد؛ ضمن اینکه امکاناتی چون پکیج نمایشگاه را هم برای آگهیدهندگان کلان درنظر گرفته است که طبیعی است مورد استقبال زیادی هم قرار میگیرد.
رقابت در این بازار، بیشتر بر جذب آگهیهای بیشتر است. طبیعی است هرقدر میزان آگهیدهندگان بیشتر بشود، درصد کسانی که میخواهند از آگهیهای پولی هم استفاده کنند، بیشتر خواهد بود. روزگاری شایع شده بود که دیوار، روزانه نیممیلیون آگهی منتشر میکند که هیچگاه بهطور رسمی تأیید نشد. ولی بهنظر میرسد چنین آماری، چندان هم دور از ذهن نباشد. حتی اگر درصد کمی از این نیم میلیون آگهی، پولی و نردبانی و تمدیدی و ترکیبی و لینکی باشند، تصور کنید چه درآمدی نصیب این استارتاپ خواهد کرد.
- از اپ به سایت
حالا که بحث اپلیکیشنها و استارتاپهای آگهی آنلاین مطرح شد، بد نیست سری هم به سایتهای معتبر بزنیم. در این حوزه نیز البته سبکهای جدیدی از درآمدزایی ایجاد شده که ارتباطی هم با گفتههای قبلی دارد. بخشی از این راههای درآمدزایی، کسب درآمد از تبلیغات کلیکی است. این روش برای سایتهایی که ترافیک خوبی دارند، حسابی جا افتاده. در این روشها، آیپی شما ثبت شده و از طریق این آیپی، هر کلیکی که روی آگهیهای مورد نظر صورت بگیرد، مبلغی را نصیب شما خواهد کرد. چنین سایتهایی سعی میکنند بنرهای تبلیغات کلیکیشان را در سایدبار و پنل کناری صفحات سایت قرار دهند.
مورد دیگر تبلیغات کلیکی همسو با محتوای سایت است؛ یعنی در اخبار و مطالب خاص، صرفاً آگهیهای مرتبط با آن حوزه نمایش داده میشود. مدل جدیدتری از این روشها هم در نمایش آگهیهای انفرادی از یک سایت بزرگتر آگهیهای رایگان شکل گرفته است؛ یعنی در سایت، به جای اینکه بنر یا آگهی دیوار یا شیپور یا... درج شود، آگهی یک ماشین یا ملک یا... از این اپها و سایتهای آگهی آنلاین نمایش داده میشود.