شهردار تهران پیش از این کمبود متروی تهران را ۲۰۰۰ واگن اعلام کرده بود. به گفته پیروز حناچی، هماکنون ٢ میلیون سفر با مترو انجام میشود اما هدف ٧ میلیون سفر روزانه است که برای رسیدن به آن باید ۲۰۰۰ هزار واگن به ناوگان مترو اضافه کنیم.
اما عددی که مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه اعلام میکند متفاوت و مربوط به فعالیت کنونی شبکه مترو است.
علی امام با بیان اینکه خطوط متروی تهران حداقل به هزار واگن نیاز دارد، میگوید: هماکنون ۱۴۰۰واگن در تهران داریم که تمام آنها فعال نیست و بخشی به حالت استندبای جهت تعمیر و نوسازی درآمده است.
او میافزاید: اکنون در خطوط یک تا ۷مترو خدمترسانی به شهروندان انجام میگیرد و براساس آخرین بازنگری طرح جامع ریلی، ۴خط دیگر به خطوط مترو اضافه میشود.
امام با بیان اینکه اکنون از همه ظرفیتهای خط یک تا ۷استفاده نمیشود و مهمترین دلایل آن کمبود واگن است، تأکید میکند: البته کارخانههای متعددی در این زمینه داشتهایم ولی فعالیت آنها تاکنون به ۴۰درصد هم نرسیده است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه ادامه میدهد: هماکنون با توافق شهرداری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تلاش شده که ظرفیت تولید داخل را جهت ساخت واگنهای مترو از کمتر از ۴۰درصد به ۸۵درصد برسانیم.
امام در پایان بیان کرد: اگر خط ۷مترو کامل شود بهطور کلی هزار واگن مترو در تهران کم داریم و اگر ۴خط دیگر به خطوط مترو اضافه شود هزار واگن دیگر هم کمبود خواهیم داشت.
- واگنها ۳۰سال کار میکنند
با توجه به شیوه کار مترو، واگنها در معرض فرسودگی قرار دارند و به همین دلیل رسیدگی و کنترل دائمی برای آنها ضروری است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اینباره میگوید: سن فرسودگی واگنهای مترو ۳۰ سال است که هنوز هیچ واگنی به این سن نرسیده است. تا ۳۰ سال واگنهای مترو فرسوده نیستند و هر واگن پس از طی مسافتی اورهال میشود و باردیگر میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
محسن هاشمی درباره وعده شهردار تهران برای بهرهبرداری ایستگاههای مترو، میافزاید: این وعده آقای شهردار یک اگر داشت یعنی این قابلیت در شهرداری وجود دارد که ماهی یک ایستگاه به بهرهبرداری برسد.
وی تأکید میکند: اکنون مترو تجهیزات متحرک ندارد و اگر ایستگاه جدید به بهرهبرداری برسد و تعداد سفرها افزایش پیدا کند، گرفتار مشکل واگن خواهیم شد. هماکنون از خطوط قبلی یعنی خط یک، ۲، ۳ و ۴برای ایستگاههای مورد بهرهبرداری در خط ۶ و ۷ واگن گرفته و به این خطوط تزریق شده است.