این فرودگاه در ۹ کیلومتری جنوبغربی آمستردام در دایره اختیارهای شهری شمال هلند واقع شدهاست.
فرودگاه شیفول که به هلندی شیپهول تلفظ میشود، سومین فرودگاه تجاری از نقطه نظر جابهجایی مسافر در اروپاست.
فرودگاه موردنظر بهصورت یک ترمینال مفهومی متشکل از یک ترمینال اصلی که به سه سالن خروجی تقسیم میشود؛ ساختهشدهاست. همه این ترمینالها به هم راه دارند.
شیفول مرکز اصلی پروازهای کیالام در هلند و شعبههای منطقهای آن و نیز خطهوایی کورندون دوچ و چند هواپیمایی دیگر است.
شیفول در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۱۹۱۶ ابتدا بهعنوان یک پایگاه نظامی بازگشایی شد. پایان جنگ جهانی اول آغاز استفاده غیرنظامی از فرودگاه شیفول بود و بهعبارت دیگر این فرودگاه نقش نظامیاش را بهطور کامل ازدست داد.
تا سال ۱۹۴۰ این فرودگاه چهار باند پروازی آسفالت با زاویه ۴۵ درجه داشت. درست در همین سال ارتش آلمان فرودگاه را تسخیر کرد و نامش را به فلیگرهورست شیفول تغییر داد. فرودگاه در اثر بمباران ویران شد اما در پایان جنگ منطقه هوایی سریع بازسازی شد. در سال ۱۹۴۹ تصمیم گرفته شد تا شیفل فرودگاه اصلی هلند شود.
ترجمه انگلیسی عبارت "فرودگاه شیفول آمستردام" طبق ترتیب واژگان هلندی "لوختاون شیفل"(فرودگاه شیفل) است.
نام شیفول از اسم برج و بارو قدیمی به نام قلعه شیفول گرفتهشدهاست. این برج و بارو بخشی از دیواره دفاعی آمستردام بود.
منطقه هارلمرمیهر پولدر که فرودگاه در آن قرار گرفته تا پیش از ۱۸۵۲ یک رودخانه بزرگ بود. برخی قسمتهای رودخانه کمعمق بود.
داستانهای مختلفی درباره دلیل انتخاب این نام برای منطقه وجود دارد. معروفترینشان میگوید در یک طوفان شدید و ناگهان چندین کشتی در آبهای کمعمق ناپدید شدند. باتوجه به اینکه جهت وزش باد در منطقه شیفول از جنوبغربی است و این منطقه در گوشه شمالشرقی روخانه قرار گرفته، شدت وزش باد در این قسمت بسیار زیاد بودهاست.
شیفول در انگلیسی به جهنم کشتیها (Ships hell) ترجمه میشود. یادآور تعداد زیادی کشتی که گفته میشود در این رودخانه ناپدید شدند. اما هیچوقت تکه و نشانهای از لاشه این کشتیها پیدا نشد.
کلمه اسخیپسال ریشه دیگری است که برای نام این فرودگاه مطرح میشود. اسخیپسال خندق یا کانالی کوچک است که کشتیها از یک رودخانه به رودخانه دیگر میروند.
داستان سومی که برای ریشه این نام تعریف میکنند کلمههای سیپ (شیپ) هل (تلفظ هلندی اسی پ هل- scip hol) است. یعنی محوطهای از زمین (hol) پست که چوب برای ساخت کشتی از آنجا به دست میآید و جمع میشود.
این فرودگاه در فهرست پرترددترین فرودگاه مسافری و شلوغترین فرودگاه از نظر انتقال بار در جهان قرار دارد.
سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۶۴ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۶۳ مسافر از این فرودگاه استفاده کردند.
رقبای اصلی شیفول در زمینه ترافیک مسافر و حمل و نقل بار هیثرو لندن، فرانکفورت و فرودگاه مادرید هستند.
سال ۲۰۱۰ حدود ۶۵.۹ درصد مسافرانی که به یا از اروپا سفر کردند، ۱۱.۷ درصد مسافرانی که به آمریکای شمالی رفتند یا از آنجا آمدند و ۸.۸ درصد مسافران به یا از آسیا از فرودگاه شیفول استفاده کردند.
شیفول بیش از ۱۶۰ خروجی (گیت) دارد. علاوه بر ان گیتهای مخصوص هواپیماهای پهنپیکر هم دارد.
این فرودگاه مرکز خریدهای زیادی دارد. بخش شیفول پلازا هم محل اتصال سه ترمینال و سالن است هم مرکز فروشگاههای مختلف، ایستگاه راهآهن.
در هر ترمینال بخشهای مربوط به منطقههای جغرافیایی و پروازهای قارهها یا مناطق جدا و مشخص شدهاست. گاهی براساس خود خطوطهوایی این تقسیمبندیها انجام شدهاست.
سال ۲۰۱۱ یک ترمینال هوایی عمومی در بخش شرقی فرودگاهبه عنوان مرکز جت خط هوایی کیالام اغاز به کار کرد. این ساختمان شش هزار مترمربع مساحت دارد.
برج کنترل پرواز شیفول ۱۰۱ متر ارتفاع دارد و هنگامیکه در ۱۹۹۱ ساخته شد بلندترین برج کنترل پرواز در دنیا بود.