همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که داشتن چربی بیشتر در ران نسبت به چربی در شکم زنان را پس از یائسگی در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی بررسی که نتایج آن در ژورنال قلب اروپا منتشر شده است، نشان داد زنان با وزن طبیعی که بیشترین چربی شکمی و کمترین چربی در لگن و ران را دارند، بیش از سایر زنان در معرض خطر سکته مغزی و بیماری قلبی هستند.

این دانشمندان می‌گویند زنان با شکل بدن «سیب‌مانند» باید سعی کنند چربی شکمی‌شان را کاهش دهند و بدنشان را بیشتر «گلابی‌شکل»‌ کنند.

البته کارشناسان می‌گویند پژوهش‌های بیشتری لازم است تا علت دقیق این رابطه میان شکل بدن و بیماری قلبی را روشن کند.

در این پژوهش ۲۶۰۰ زن دارای وزن طبیعی - دارای شاخص توده بدنی بین ۱۸ تا ۲۵- بیش از ۱۸ سال پیگیری شدند.

در این بررسی که از میانه دهه ۱۹۹۰ شروع شد، زنان به‌طور مرتب از لحاظ چربی، عضلات و تراکم استخوانی اسکن می‌شدند. نتایج نشان داد زنان با بدن «سیب‌شکل» که چربی بیشتری در اطراف شکم دارند، نسبت به زنان با بدن «گلابی‌شکل» که چربی بیشتری در اطراف لگن و ران دارند، بیش از سه برابر بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی-عروقی دارند.

دانشمندان از قبلاً می‌دانستند که چربی که در اطراف اندام‌های شکمی جمع می‌شود و چربی احشایی نام دارد، خطر مشکلات سوخت‌وساز مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد.

دلیل اینکه چربی رانی ممکن است اثرات محافظتی برای قلب داشته باشد، روشن نیست، اما چربی‌ها در سایر نقاط بدن چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌کنند. متأسفانه سبک زندگی ناسالم در میان‌سالی باعث افزایش چربی شکمی می‌شود.