همشهری آنلاین: یوهانس ورمیر را شاید بیشتر با نقاشی معروف «دختری با گوشواره مرواید» به یاد بیاوریم. نقاشی که به خاطر استفاده از رنگ و نور در کارهایش شهرت داشت و از سرشناس‌ترین نقاشان دوران طلایی هنر هلند در قرن هفدهم میلادی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، یوهانس ورمیر (۱۶۷۵ـ ۱۶۳۲) در دوران طلایی نقاشی هلند قلم بر بوم می‌کشید. اگرچه در دوران زندگی‌اش گمنام بود، اما در قرن نوزدهم کارهایش دیده شد و امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان دوران طلایی نقاشی هلند از او یاد می‌شود.

البته درباره زندگی ورمیر اطلاعات چندان زیادی وجود ندارد. او سفرهای کمی به خارج از هلند داشت و اغلب نقاشی‌هایش توسط یک مرد محلی به فروش می‌رسید. نقاشی‌هایی که اغلب آنها به پرتره‌های ساده و صحنه‌هایی از محیط‌های خانگی خلاصه می‌شد.

پدر وارنر تاجر نقاشی بود و یک مسافرخانه هم داشت. زمانی که در سال ۱۶۵۲ پدرش را از دست داد مسئولیت فروش نقاشی‌ها بر دوش او قرار گرفت. یک سال بعد با دختری کاتولیک به اسم کاترینا بلونز ازدواج کرد؛ با این شرط که باید مذهبش را به کاتولیک تغییر می‌داد. حاصل این زندگی مشترک چهارده بچه بود که چهار تن آنها پیش از انجام غسل تعمید، درگذشتند.

می‌توان گفت که ورمیر از جمله هنرمندان کم‌کار محسوب می‌شود؛ به طوری که در سال حدوداً سه نقاشی می‌کشید. شاید یکی از علل این موضوع دقت در استفاده از سبک‌های زمان‌بری بود. او لایه‌هایی از رنگ را به‌گونه‌ای به کار می‌برد که رنگ‌ها روشن‌تر و واضح‌تر به نظر برسند. در واقع یکی از ویژگی‌های قابل توجه نقاشی‌های ورمیر به توصیر کشیدن درخشان نورها بود.

ورمیر در دروه‌ای همانند سایر مردم کشور هلند، به دنبال تبعات ناشی از جنگ از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد. آن زمان کشور هلند توسط نیروهای نظامی فرانسه و انگلیس مورد حمله قرار گرفته بود و به همین خاطر انفجارهای زیادی در سطح شهر رخ می‌داد که برخی از نقاشی‌های او نیز از این انفجارها بی‌نصیب نماندند و مورد آسیب قرار گرفتند. در همین دوران بود که فعالیت تجاری ورمیر به شدت تحت شعاع قرار گرفت و شاید به خاطر همین استرس‌های مالی بود که در سن ۴۳ سالگی و در سال ۱۶۷۵ درگذشت.

«دختری با گوشواره مروارید» که از آن با عنوان مونالیزای هلند یاد می‌شود


تصویر دختر جوانی که در پس‌زمینه‌ای کاملاً تیره از پس شانه‌هایش به روبه‌رو نگاه می‌کند، نه تنها معروف‌ترین اثر ورمیر محسوب می‌شود، بلکه از مشهورترین نقاشی‌های تاریخ هنر جهان نیز به شمار می‌رود.

به صورت دقیق و قطعی مشخص نیست که صاحب این پرتره چه کسی است. البته حدس‌های زیادی در این زمینه مطرح شده است؛ برخی این تصویر را به یکی از دختران ورمیر نسبت می‌دهند و برخی هم بر این باورند که این تصویر متعلق به یکی از آشنایان این نقاش بوده است.
سال ۹۳ حراجی کریستی اعلام کرد، یکی از آثار «یوهانس ورمیر» استاد نقاشی هلند را شناسایی کرده است. نقاشی پرحاشیه «سن پراکسدیس» که مدت‌ها بر سر اعتبار آن بحث بود، به عنوان یکی از کارهای کمیاب یوهانس ورمیر شناسایی شد.

بر اساس آزمایش‌هایی که روی این اثر هنری صورت گرفت، مشخص شد رنگ سفیدی که در آن استفاده شده کاملاً با رنگی که در دیگر نقاشی‌های ورمیر به کار گرفته شده، تطابق دارد.

تصور می‌شود «سن پراکسدیس» در سال ۱۶۵۵ و زمانی که ورمیر حدود ۲۲ یا ۲۳ سال داشته کشیده شده است. تنها دو نقاشی از این هنرمند خودآموخته توسط اشخاص نگه‌داری می‌شود که «سن پراکسدیس» یکی از آنهاست.

طبق اعلام حراجی «کریستی»، قیمت تخمینی این اثر ۱۳ میلیون دلار اعلام شد.

به طور کلی از میان آثار ورمیر حدود ۳۶ عدد باقی مانده و «سن پراکسدیس» یکی از کارهایی است که در سال ۱۹۹۰ از موزه‌ی بوستون به سرقت رفت. گمان می‌رود این قدیمی‌ترین اثر استاد نقاشی قرن هفدهم هلند باشد.