به گزارش ایرنا، وبسایت عکستیک، در دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از دانشجویان و مسئولان این دانشگاه رونمایی شد.
هدف از راه اندازی این استارتاپ که فعالیت خود را با شعار «برعکس شوید» به نشانی www.akstik.com آغاز کرد، اهمیتبخشی به موضوع اقتصاد و صنعت عکس است.
وحید ناروئی مدیر پروژه و وبسایت عکستیک در تشریح ساز وکار و اهداف آن گفت: این استارتاپ با حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشکده خبر راه اندازی شده و در تلاش است تا عکاسان حرفهای و تازه کار (آماتور) را گردهم آورد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد عکس از دیگر اهداف راه اندازی این تارنما است، تصریح کرد: چالش عکس از دغدغههای جامعه امروزی است. این استارتاپ از عکاسان میخواهد تا دغدغهها را به تصویر بکشند.
ناروئی گفت: در بخش چالش عکس، عکستیک موضوعی را مشخص کرده و عکاسان در چالش شرکت میکنند و در پایان مردم و کاربران به تصاویر مورد علاقه خود رأی و نمره (تیک) میدهند. در نتیجه عکسی که دارای تیکِ بیشتر باشد، عکس برنده خواهد بود.
وی همچنین از بخشی به نام فرصتهای شغلی در طراحی تارنما نام برد که بر اساس نیازمندی افراد، گروهها و مجامع خبری به عکاس طراحی شده است. وی گفت: در این بخش افرادی که نیاز به عکاس دارند میتوانند درخواست داده و عکاس مورد نظر خود را پیدا کنند.
«عکستیکا» دیگر بخش سایت عکستیک است که ناروئی در باره آن گفت: در این بخش پس از ثبت عکس، نرم افزارهای ارتباطی امکان پست و آپلود کردن آن تصویر را دارند و در صورتی که عکس مناسب و خوبی باشد، در برترین قسمت قرار میگیرد.
مدیر پروژه وبسایت عکستیک دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: بخش دیگر این وبسایت چاپ آنلاین عکس است که شهروندان با استفاده از آن دیگر نیازی به مراجعه به مراکز عکاسی ندارند؛ چراکه هر شخصی میتواند عکس خود را برای این وبسایت ارسال کرده و در مدت ۲۴ ساعت عکس مورد نظر خود را با پایینترین قیمت تحویل بگیرد.
وی در توضیح بخش رویدادها نیز عنوان کرد: این بخش به اقتصاد عکس مربوط بوده و آن را توسعه می بخشد. در این بخش تصاویر به حراج گذاشته میشوند.
مدیر پروژه عکستیک در پایان نیز از راه اندازی بخش آموزش در این استارتاپ سخن گفت و عنوان کرد که امکان برگزاری آموزشهای حضوری و مجازی برای دورههای عکاسی در این سایت طراحی شده است.
- لزوم توسعه استارتاپها
محمدحسین موسیزاده مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی کاربردی نیز در این مراسم گفت: رشد استارتاپ ها به گونهای بوده که اکنون برخی وزارتخانهها دارای مشاوران استارتاپی هستند.
وی افزود: در حالی که ایجاد یک شغل نیازمند یک و نیم میلیارد تومان هزینه است یک استارتاپ قدرت ایجاد شغل با ۲۰ میلیون تومان را دارد.
موسی زاده با اشاره به اهمیت گرایش به ایجاد استارتاپ ها، عنوان کرد: در زمان حاضر در ایران ۷۰ استارتاپ فعالیت میکنند که از این تعداد ۴۰ استارتاپ فعال شده و ۳۰ استارتاپ دیگر تا پایان سال راهاندازی میشود.
وی با اشاره به اینکه جهان به سوی استارتاپها در حال حرکت است، تصریح کرد: هدف از ایجاد و تاکید بر فعالیتهای استارتاپی این است که دانشجوی علمی کاربردی بیکار نداشته باشیم. استارتاپ ها میتوانند برای دانشجویان و قشر دانشگاهی ثروت و اشتغال ایجاد کنند.
- شناسایی جامعه هدف؛ مهمترین اصل در راه اندازی استارتاپها
مهدخت بروجردی علوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در ادامه مراسم رونمایی از استارتاپ عکستیک به نظریه «نشر نوآوری» اشاره کرد و گفت: این نظریه به چگونگی پذیرش نوآوریها از سوی مردم میپردازد که بر اساس آن از هر ۱۰۰ نوآوری مردم تنها ۱۰ مورد آن را میپذیرند.
وی افزود: هر چه نوآوریها با باورها، فرهنگ و عقاید نظام اجتماعی سازگارتر باشد، زودتر پذیرفته میشود.
بروجردی با اشاره به اینکه عکس باعث کاهش اضطراب میشود، عنوان کرد: برای شروع کسب و کارهای جدید باید جامعه هدف را شناسایی کرد. در جامعهای مانند ایران هر دو جامعه مدرن و سنتی وجود دارد که باید در راه اندازی استارتاپ ها به سراغ جوامع زودپذیرنده برویم چرا که توسعه حاصل نوآوری است.
وی در ادامه نیز از ضرورت تعیین نقشه راه در ایجاد کسب وکارهای نوین سخن گفت.
- فرصتهای شغلی عکستیک
محمدعلی زکریا رئیس دانشکده خبر نیز در این مراسم گفت: اکنون با استفاده از ایدههای خلاق و جدید جوانان میتوان به رویاها دست یافت.
وی با تاکید بر اینکه بنای عالم بر ایده نهاده شده است، عنوان کرد: جامعهای که ایده ندارد، به طور اساسی ظهور نداشته و به وجود نیامده است.
زکریا با اشاره به اینکه جامعه ایران باید به سوی پرورش ایده گام بردارد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به اهداف خود نزدیک شود. راهاندازی وبسایت عکستیک بخشی از مشکلات اشتغال جوانان را رفع میکند و بسیاری از ایدههای جوانان را به عمل تبدیل میسازد.
رئیس دانشکده خبر افزود: وبسایت عکستیک محل مناسبی برای شکار دغدغههای جامعه است که جوانان میتوانند با فعالیت در این حوزه بسیاری از مشکلات جامعه را معرفی کرده و خود را به عنوان یک تصویرگر حرفهای مورد ارزیابی قرار دهند.