سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای ضمن ابراز تاسف عمیق از برخی خبرسازی های کذب درباره طرح اصلاح ساختاری بودجه اطلاعیه ای اعلام کرد این طرح پس از تنفیذ از سوی رهبر انقلاب اجرایی می‌شود.

سازمان برنامه می‌گوید:  طرح اصلاح ساختار بودجه " به دنبال فرمان رهبر معظم انقلاب در آذر ماه ۱۳۹۷ و با هدف تبدیل تهدید تحریم های ظالمانه دشمنان ملت ایران به یک فرصت تاریخی برای اقتصاد کشور و همچنین کاهش وابستگی بودجه به نفت توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، تعدادی از اساتید دانشگاه و موسسات پژوهشی داخلی و با مشارکت دستگاه های اجرایی بر اساس نیازها و ضرورت های های حاکم بر کشور تدوین و پس از پیشرفت و تکمیل این طرح در تاریخ ۲۰فروردین ۱۳۹۸ برای نخستین بار رونمایی شد. همچنین قرار شده این طرح در مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و در نهایت با تنفیذ رهبر معظم انقلاب ابلاغ و اجرایی شود.

پیش تر تعدادی از نمایندگان مجلس به اجرا نشدن طرح اصلاح ساختار بودجه انتقاد کرده بودند علی قربانی عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، می‌گوید؛  مقرر شده سازمان برنامه و بودجه در ۴ ماه ابتدای سال ۹۸ لایحه اصلاح ساختار بودجه را تدوین و به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارسال کند که تاکنون به کمیسیون ارجاع نشده است.

او توضیح داد: یکی از موارد مطرح شده در اصلاح ساختار بودجه این است که نظام بودجه ریزی از سالانه به دو سالانه تبدیل شود. او  با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و براساس تاکیدات مقام معظم رهبری کشور نیازمند اصلاحاتی در ساختار بودجه است، افزود: امیدوارم هر چه سریع‌تر لایحه اصلاح ساختار بودجه نهایی و به صحن علنی مجلس آمده و مورد بررسی قرار گیرد.

 قربانی تاکید کرد: اصلاح در ساختار بودجه ریزی کشور نیازمند تغییر در قانون است و مجلس نیز تنها مرجع قانون‌گذاری در کشور است، لذا این لایحه باید به مجلس ارسال شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ممکن است در مواردی تصمیماتی اخذ کند، اما اصل موضوع قانونگذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: یکی از موارد مطرح شده در اصلاح ساختار بودجه این است که نظام بودجه ریزی  از سالانه به دو سالانه تبدیل شود، البته در کشورهای پیشرفته بودجه ها معمولا ۳ تا ۵ سال تدوین می شود.

پیش تر محمدمهدی مفتح عضو کمیته برنامه و بودجه مجلس  درباره تدوین بودجه ۲ ساله به جای سالانه گفته بود: بنده نیز این موضوع را شنیده ام، اما اصل موضوع مشخص نیست و مقرر شده مسئولان با حضور در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح دهند.