همشهری آنلاین: مردم ارمنستان در یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات کشورشان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید سه‌شنبه (30بهمن) پای صندو‌های رای رفتند.

 به گزارش فارس به نقل از روزنامه گازیه‌تا، امروز در ارمنستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. ویژگی این انتخابات در غیرقابل پیش بینی بودن آن است که در طول تاریخ موجودیت جمهوری مستقل ارمنستان بی‌سابقه است.

در ابتدای مبارزات انتخاباتی تصور می‌شد که سرژ سرکیسیان، نخست وزیر کنونی ارمنستان جانشین قطعی روبرت کوچاریان خواهد شد. ولی در ماه سپتامبر لوان ترپتروسیان، نخستین رئیس جمهوری ارمنستان به کشور بازگشت و پیدا شدن وی در عرصه انتخابات اوضاع را کاملا تغییر داد.

البته در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان 9نامزد شرکت دارند، ولی سرکیسیان و پتروسیان از بیشترین اقبال برای پیروزی برخورداند.بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده در ارمنستان، بیش از 50 درصد مردم این کشور حاضرند به سرکیسیان رای بدهند. پتروسیان نیز حمایت بیش از 20 درصد از مردم کشورش را در اختیار دارد.

به نوشته این روزنامه، روبرت کوچاریان، رئیس جمهوری کنونی ارمنستان که طبق قانون اساسی کشور اجازه شرکت در انتخابات را برای بار سوم ندارد، در گفتگو با خبرنگاران خطاب به نامزدهای مخالفان از آنان خواست تا پس از برگزاری انتخابات از چارچوب قانون پا فراتر نگذاشته و باعث ایجاد شکاف در داخل کشور نشوند.

اکنون سوال این است که پس از انتخابات وضعیت روابط با روسیه به چه شکل خواهد بود. در ایروان این عقیده حاکم است که پیروزی هیچ یک از رقبای انتخاباتی تاثیری بر روابط با مسکو نخواهد داشت و در هر صورت ارمنستان همچنان متحد روسیه باقی خواهد ماند.