رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: انشعابات غیرمجاز آب و برق در ایلام، علاوه بر افزایش مصرف انرژی در این استان، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای دیگر شهروندان استان می‌شود.

مشکلی که سال‌هاست گریبانگیر استان است و تقریبا به امری عادی تبدیل شده است. ایلام در زمره استان‌های پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می‌شود. طبق آمارهای رسمی، مصرف آب و برق در این استان بالاتر از میانگین کشوری است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن انشعابات غیرمجاز و غیرقانونی است؛ مساله‌ای که سالانه در استان رو به افزایش است و راهکاری اساسی برای حل آن اندیشیده نشده است.

بخش عمده انشعابات غیرمجاز مربوط به مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی استان است. مساله حاشیه‌نشینی و رشد سکونتگاه‌های غیررسمی در ایلام به یک معضل اساسی تبدیل شده است. بیش از ۵۰۰ خانوار در کمربندی شمالی شهر ایلام سکونت دارند و استفاده از آب و برق غیرمجاز مشکلات عدیده‌ای را در این منطقه به وجود آورده است.

  • شناسایی هزار انشعاب غیرمجاز در استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در یک سال گذشته هزار انشعاب غیرمجاز آب با همکاری دستگاه قضایی در مناطق مختلف استان شناسایی شده است. «افشین مظاهری» می‌افزاید: انشعابات غیرمجاز آب، مشکل اصلی شرکت آب و فاضلاب ایلام و مهم‌ترین دلیل قطعی‌های مکرر آب در مناطق شهری و روستایی محسوب می‌شود. وی بیان می‌کند: تلاش‌ها و اقدام‌های لازم برای مدیریت شبکه توزیع آب در شهرهای مختلف استان با جدیت در حال انجام است و گروه‌های سیار شرکت آب و فاضلاب ایلام با هرگونه انشعاب آب غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌کنند. مظاهری می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب و برخورد با انشعابات غیرمجاز، گشت کنترل مصرف آب را در شهر ایلام برقرار کرده است.

  • هدررفت و قطع آب

مظاهری اظهار می‌کند: به طور متوسط در هر انشعاب غیرمجاز حدود ۴ برابر حالت مجاز آب مصرف می‌شود. این امر ضمن، ایجاد معضلات بهداشتی، موجب اختلال در خدمات‌رسانی مستمر و مطلوب به شهروندان می‌شود. وی با اشاره به این‌که برای انشعابات غیرمجاز بین ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: مصرف آب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به این‌که منابع آبی ایلام محدود است، می‌گوید: ۹ دهنه چشمه، ۵۶ حلقه چاه و یک سد با حجم تولید ۴۲ میلیون لیتر مکعب در سال آب شرب ۱۹ شهر استان را با جمعیت ۴۳۰ هزار نفر تامین می‌کنند و درست نیست که عده‌ای این آب را به صورت غیرمجاز مصرف کنند. به گفته این مسئول، انشعاب غیرمجاز آب هم هدر رفتن آب را در پی دارد و هم موجب افت فشار و قطع آب شرب سایر شهروندان می‌شود.

  • شناسایی ۲۲۰  انشعاب غیرمجاز در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به انشعابات غیرقانونی در روستاهای این استان اشاره و بیان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است. «نورالله تیموری» می‌افزاید: همچنین یک اکیپ شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز و شناسایی مشترکان پرمصرف در مناطق روستایی راه‌اندازی شده است. وی تاکید می‌کند: انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب در روستاها موجب افت فشار و قطعی‌های مکرر در این مناطق می‌شود.

تیموری با اشاره به این‌که تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام ۴۵ هزار و ۵۴۴ مشترک است، می‌گوید: وجود انشعابات غیرمجاز از دلایل اصلی بالا بودن مصرف آب در روستاهای ایلام است. این مسئول می‌افزاید: میزان مصرف آب شرب در روستاهای ایلام ۲ برابر حد مجاز است. مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز است اما در برخی روستاهای ایلام به ۴۵۰ لیتر در روز هم می‌رسد.