همشهری آنلاین: هزاران نفر از طرفداران کاندیدای اول مخالفان در پی اعلام پیروزی سرژ سرکیسیان در انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان به خیابان‌ها ریختند و دست به تظاهرات زدند.

به گزارش گاردین، تعداد زیادی از طرفداران لئون تر پطروسیان، در شهر ایروان پایتخت ارمنستان با نیرو‌های پلیس ضد شورش درگیر شدند. پطروسیان پیشتر ضمن متهم کردن مقامات ارمنستانی به تقلب در انتخابات ادعا کرده بود که پیروز واقعی وی است و خواستار تظاهرات اعتراض آمیز طرفدارانش علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری شده بود. پطروسیان اولین رییس جمهوری ارمنستان پس از استقلال این کشور از اتحاد شوروی  در سال 1991 بود.

ادعای لئون تر پطروسیان مبنی بر پیروزی در انتخابات در حالی بیان می‌شود که گارگین آزاریان رییس ستاد انتخابات جمهوری ارمنستان اعلام کرد:شمارش اولیه آرای دور اول انتخابات رییس جمهوری ارمنستان حکایت از آن دارد که  سرژ سرکیسیان، نخست وزیر کنونی توانسته است قریب به 53 درصد آرا را کسب کند.[ارمنستان: پیروزی سرکیسیان در انتخابات ریاست جمهوری]

با توجه به این نتیجه، برگزاری دور دوم انتخابات و انجام رقابت مجدد میان سرکیسیان و لئون تر پطروسیان که نتوانست  بیش از 21 درصد آرا را کسب کند، منتفی است.

مقامات انتخاباتی جمهوری ارمنستان همچنین اعلام کرده‌اند که 70 درصد واجدان شرایط رای در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت داشته‌اند.

طرفداران پطروسیان اما معتقدند که در انتخابات ارمنستان تقلبات گسترده‌ای صورت گرفته و رای دهندگان مورد ضرب و شتم و آزار قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که سازمان امنیت و همکاری اتحادیه اروپا و یک گروه از ناظران از طرف جمهوری‌های سابق شوروی به ریاست روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری  ارمنستان نظارت داشتند.

از سویی دیگر و بر اساس اخباری که پیش از انتخابات منتشر شده بود، سرژ سرکیسیان نخست وزیر کنونی ارمنستان فرد محبوب برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور لقب گرفته بود.[انتخابات در ارمنستان: سرکیسیان گزینه محبوب]