گروه اجتماعی: رشته هوا فضا دو دهه‌ای می‌شود که در ایران پا گرفته است. دو دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف، این رشته را تاسیس کردند.

پلی تکنیکی‌ها خیلی زود برای دانشجویان هوا و فضا دانشکده‌ای دست و پا کردند، اما شریفی‌ها با دانشجویان مکانیک در یک دانشکده درس می‌خواندند. اما به زودی بزرگترین دانشکده هوا و فضای ایران برای دانشجویان دانشگاه شریف ساخته می‌شود.

 آخرین روز بهمن ما در مراسم افتتاح هفتمین کنفرانس هوا فضای ایران، کلنگ احداث ساختمان دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به عنوان بزرگترین دانشکده هوا و فضای ایران با حضور مسوولان فضایی کشور طی مراسمی در این دانشگاه به زمین زده شد. این دانشکده دارای یک پژوهشکده و چندین آزمایشگاه تخصصی فضایی است. این دانشکده آزمایشگاههای سازه، ایرودینامیک، کنترل، دینامیک پرواز، موتور، احتراق، شبیهسازی و سیستمهای فضایی خواهد داشت.

 به گفته رییس دانشگاه صنعتی شریف، این دانشکده در مدت دو سال ساخته خواهد شد. دکتر سعید سهراب پور امدیوار است که این دانشکده از لحاظ علمی به بزرگترین مرکز فضایی کشور تبدیل شود.

اما در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران که با حضور محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، سردار نقدی، معاون آمار و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، مهندس طالب زاده، رییس سازمان فضایی ایران، دکتر صدر، رییس انجمن هوافضای ایران و جمع دیگری از خانواده صنعت هوا فضای کشور و دانشجویان و اساتید این حوزه در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، وزیر ارتباطات ماهوارهها، ایستگاههای زمینی، همکاریهای منطقهای و بینالمللی، توسعه منابع انسانی و توسعه زیرساختها را از اصلیترین محورهای برنامه 10 ساله فضایی کشور عنوان کرد.

 سلیمانی با اشاره به تصویب برنامه فضایی دولت در سال گذشته گفت: «هم اکنون در ایران برای اجرای این برنامه ظرفیتها و پتانسیلهای مناسبی وجود دارد و فضای مناسبی برای همکاریهای منطقهای در قالب تاسیس سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه فراهم شده است.» او همچنین از بودجه چهار هزار میلیارد تومانی سازمان فضایی ایران در سال 87 خبر داد.

هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران که از 30 بهمن شروع شده است، تا امروز دوم اسفند ماه 86 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود. در مراسم اختتاحیه از مقالات برتر تقدیر خواهد شد.

نخستین دوره همایش انجمن هوا فضای ایران در سال 75 در زمینههای پیشرانش، آیرودینامیک، مکانیک پرواز، سازههای فضایی، علوم و فنآوری فضایی، مدیریت صنایع هوا فضا و طراحی سامانههای فضایی برگزار شد.

 تعداد 40 مقاله اولین دوره امروز به 350 مقاله رسیده و هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران با برگزاری 12 نشست عمومی، 70 نشست تخصصی ( در هر کدام 6 مقاله ارائه میشود )، 200 کارگاه تخصصی و نمایشگاه صنایع هوافضا برگزار میشود. مقالات هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران به صورت همزمان در مجله بینالمللی هوافضا (JAST) به زبان فارسی نیز منتشر و این مجله در 40 کشور دنیا توزیع میشود. 14 کمیته اجرایی در برگزاری این کنفرانس همکاری داشتند و همزمان با هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران ، اولین کنفرانس تخصصی آیرودینامیک ناپایا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحقیقات فنآوری مکانیک پرواز برگزار میشود.

همشهری امارت