محمد علیخانی،رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با ایسنا، در تشریح روند ساماندهی مسافربرهای اینترنتی گفت: بیتردید باید قانون ملاک عمل باشد که در این مورد میگوید نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداریهاست، اما از سوی دیگر قوانینی وجود دارد که به فعالیت نرمافزارهای جدید مسافربری که در تمام دنیا هم هست کمک میکند.
علیخانی افزود: قطعا نمیتوان در مقابل تکنولوژی ایستاد، تکنولوژی کار خود را میکند و تاثیرش را می گذارد بر همین اساس هم حمایتهایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری از این نرم افزارها انجام و مجوزی هم برای آنها صادر می شود اما قطعا صدور این مجوز نمیتواند موجب این باشد که سایر قوانین زیرپا گذاشته شود.
او ادامه داد: برای مثال اگر یک مغازهدار از اتحادیه مربوطه مجوز میگیرد باید همراه آن تاییدیه قانونی پلیس اماکن برای فعالیت را نیز اخذ کند و ضوابط شهرداری را نیز رعایت کند، تاکسیهای اینترنتی نیز به همین شکل هستند و تنها اخذ یک مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری کافی نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مشکل در روند ساماندهی این مسافربرها این است که دستگاهی شرط و شروط میگذارد و این کار را سخت می کند یا امکان تعامل سازنده را از بین می برد. لذا باید قانون را ملاک عمل قرار دهیم و خواستههای شخصی را در این مورد دخیل نکنیم. با برخی شرکتهای تاکسی اینترنتی جلسات خوبی داشتیم که در خلال این جلسات متوجه برخی مشکلات شدیم.
او افزود: نخست اینکه در این حوزه دستورالعمل اجرایی مصوب نداریم که این دستورالعمل در وزارت کشور در دست تهیه است و تقریبا نهایی شده و همه دستگاهها از جمله شهرداری نیز نظر خود را می دهند. لازم است این دستورالعمل هرچه سریعتر مصوب شود تا چارچوب مشخص ایجاد شود تا بر اساس آن عمل کرد.
علیخانی افزود: شهرداری نباید در حوزه ساماندهی این مسافربرها زیادهخواهی کند. باید تلاش کنیم قانونمند کردن این مسافربرها که اتفاقی خوب است؛ روی دهد. قطعا در این شرایط شهروندان رضایت بیشتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری می کنند. در این مسیر صلاحیت راننده تایید میشود و خودرویی که استانداردهای لازم را کسب کند آلایندگیاش کم و به شهر و شهروندان نیز آسیب وارد نمیشود.
او ادامه داد: در چارچوبهای مشخص، رانندگان این مسافربرها نیز از امتیازاتی برخوردار میشوند، یعنی وقتی جز حمل و نقل عمومی قرار میگیرند از معافیتهای مالیاتی هم بهرهمند میشوند؛ در حال حاضر ترسی از برخی رانندگان مسافربرهای اینترنتی در سطح جامعه وجود دارد چرا که صلاحیت آنها به درستی تایید نمیشود و خیلی ساده میتوانند ثبتنام و فعالیت کنند و اگر اتفاقی هم بیافتد معمولا شرکت اعلام میکند که ربطی به ما ندارد و شرکت تنها واسطه میان مسافر و راننده است. لذا این مشکلات باید حل و فصل شود. منتظر هستیم دستورالعمل وزارت کشور در این رابطه هرچه زودتر ابلاغ شود.
علیخانی تاکید کرد: وقتی قانون نظارت را بر عهده شهرداری تهران قرار داده است نباید از این نظارت سوءاستفاده و زیادهخواهی کنیم؛ باید تعامل داشته باشیم تا این قانونمندی که به نفع شهر و شهروندان است اتفاق بیافتد.